Wednesday 18 September 2013

Percubaan Kesusasteraan Melayu SPM 2013 SMK CHERAS JAYA

BAHAGIAN SATU
[40 markah]
Jawab semua soalan


1.
            Kami tak mahu keadaan begini,
            Azab sengsara di abad ini.

            Kami kehausan kami kelaparan,
            Di medan perang mayat berkaparan.

            Mengapalah perang selalu meletus,
            Suara kedamaian sering diutus.

                                                        (Dipetik daripada Seuntai Kasih Secebis Harapan)

a)      Nyatakan jenis puisi di atas.                                                                       (2  markah)
b)      Berikan dua ciri bentuk puisi di atas.                                                        (2  markah)

2.  Maka Caya Langkara pun pergilah mengambil daun kembang kuma-kuma itu, baru sehelai diambil oleh Caya Langkara maka ditolaknya oleh Muqaddam dan Muqaddim maka Caya Langkara pun jatuh ke dalam laut. Maka Caya Langkara pun bergantung pada daun kembang kuma-kuma dibawa oleh arus kerana gunung Mesir itu pusat laut.
                                                            (Dipetik daripada Hikayat Caya Langkara, hal 192)

a)      Jelaskan perbuatan jahat Muqaddam dan Muqaddim terhadap Caya Langkara. 
                                                                                                                              (2 markah)
b)      Siapakah yang menyelamatkan Caya Langkara di tengah laut?                 (2 markah)


3.  Maka ia pun menggerak-gerakkan kepalanya; lalu Tuk Ca itu sembah kepada baginda itu, “Penyakit baginda itu tiada dapatlah diubat melainkan adalah satu jalan,” katanya. “iaitu jikalau ke bawah duli pelihara lagi Tuan Puteri Sa’dung ini di dalam istana tuanku, tiadalah sembuh penyakit tuanku ini.
                                                               (Dipetik daripada Hikayat Seri Kelantan, hal 125)


a)      Apakah penyakit yang dihadapi oleh ‘tuanku’ itu?                                    (2 markah)
b)      Siapakah ‘tuanku’ dan apakah sebab ‘tuanku’ ditimpa penyakit berkenaan?         
                                                                                                                              (2 markah)




4.               Merdeka
                  merdeka
                  merdekalah bahasaku
                  daripada retak-retak petamu.
                       
                                                                (Dipetik daripada sajak ‘Merdekalah Bahasaku’)
                                                                       
a)      Berikan satu contoh gaya bahasa anafora.                                                 (2 markah)
b)      Nyatakan nada sajak di atas.                                                                      (2 markah)





5.        RATNASARI     : Saya Ratnasari..
           RAJA MOLEK   : Hmmm...cantik nama, macam orangnya juga. Kau dah kahwin?
           RATNASARI     : Saya isteri Gulam Russel, orang yang Engku katakan cuba bawa angin pembangunan tu!          
           RAJA MOLEK   : Oooo..habis laki kau pergi Singapura buat apa?
           RATNASARI     : Jumpa kawan-kawan! 
           RAJA MOLEK   : Siapa?
           RATNASARI     : Pakar dalam berbagai-bagai bidang, town and city planners, cultural expert..pakar budaya!
                                                (Dipetik daripada drama Muzikal Kampung Baru, hal 185)

a)    Jelaskan  tujuan Ratnasari berjumpa dengan Raja Molek.                            (2 markah)
b)    Berikan pemikiran drama di atas.                                                                (2 markah)


 6. KEBAYAN:  Syukur alhamdulillah, walaupun tempat ini sampah, busuk, jijik dan memualkan, kita boleh hidup dengan aman dan selesa, tidak seperti bonda kamu.
      PUTERI      : Kenapa dengan bonda saya, nek?
      KEBAYAN:  Mereka menganggap bonda kamu jijik, sampah, busuk dan memualkan.
                                   
                                                    (Dipetik daripada drama Dongeng Sang Puteri, hal 270)

a)      Nyatakan satu nilai murni dalam petikan drama di atas.                           (2 markah)
b)      Huraikan satu latar masyarakat dalam petikan drama di atas.                (2 markah)






7.  “Betul kamu berdua tak nampak?”
     “Atuk ni kacaulah!” Atom merungut.
     Kurang ajar! Aduh, inikah manusia bikinan alaf ini? Tidak menghormati orang tua,     hatta datuk sendiri? Mengenepikan susila hanya kerana sihir dan pesona permainan komputer?
                                                                 (Dipetik daripada cerpen Tagung, halaman 102)

     Huraikan dua teknik plot yang digunakan dalam petikan cerpen di atas.     (4 markah)

8.  Rambutnya keriting halus, dia berdahi jendul dan berkulit gelap. Berbadan sasa, dadanya bidang, otot-otot lengannya megah menimbul. Ciri-ciri fizikal itu cukup untuk menzahirkan begitu jugalah kesasaan azam lelaki ini. Tegasnya sukar dilibas.
           
                                                          (Dipetik daripada cerpen Cikgu Apek,  halaman 132)

a)      Berikan teknik penceritaan yang digunakan  dalam petikan cerpen di atas.                                                            
                                                                                                                              (2 markah)
b)      Berikan satu contoh gaya bahasa dalam petikan di atas.                         (2 markah)


9. “Seperti emak, saya juga sanggup bertanggungjawab atas segala-galanya. Saya minta Khusyairi beritahu saya bentuk bantuan yang diperlukan setakat ini. Selagi saya terdaya, saya akan beri bantuan.                                                                       
                                                             (Dipetik daripada novel Jeriji Kasih, halaman 170)

a)      Siapakah yang menuturkan dialog di atas?                                                (2  markah)

b)      Apakah bentuk bantuan yang ditawarkan kepada Khusyairi oleh penutur di atas?  
                                                                                                                             (2  markah)


10. “Jalil, aku tumpang bangga dengan semangat engkau. Susah nak jumpa orang macam  kau ni. Eloklah, kalau semua sudah cukup, baliklah tuntut kembali hak yang tergadai itu,” nasihat Joe.
                                         (Dipetik daripada novel Dari Lembah ke Puncak, halaman 215)

     Nyatakan empat tindakan Jalil sebelum pulang menuntut kembali haknya yang tergadai itu.                                                                                                      (4 markah)







Bahagian Dua
[60 markah]

Jawab tiga soalan sahaja, iaitu satu soalan daripada Bahagian A, satu soalan daripada Bahagian B dan satu soalan daripada Bahagian C.

Bahagian A
(Puisi Tradisional dan Prosa Klasik)
Jawab sama ada Soalan 1 atau Soalan 2

1.      Baca puisi di bawah dengan teliti,  kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.

                        Aduhai malang Pak Kaduk,
                        Ayamnya menang kampung tergadai,
                        Ada nasi dicurahkan,
                        Awak pulang kebuluran;
                        Mudik menongkah surut,
                        Hilir menongkah pasang,
                        Ada isteri dibunuh,
                        Nyaris mati oleh tak makan,
                        Masa belayar kematian angin,
                        Sauh dilabuh bayu berpuput,
                        Ada rumah bertandang duduk,
                        Rumah runtuh awak menumpang.
           
                                                                                                                                               
           
a) Huraikan  dua  persoalan dalam puisi di atas.                                                  (4 markah)
b) Berikan empat perbuatan negatif yang dilakukan oleh Pak Kaduk.                (8 markah)
c)  Ciptakan empat rangkap gurindam bertemakan nilai murni.                       (8 markah)

2.  Berdasarkan Hikayat Caya Langkara,  huraikan :-

a)  Tiga kejahatan yang dilakukan oleh Muqaddam dan Muqaddim terhadap Caya Langkara.                                                                                                        (6 markah)
b)  Empat kejayaan  Caya Langkara.                                                                   (8 markah)
c)  Tiga pengajaran yang terdapat dalam hikayat tersebut.                               (6 markah)








Bahagian B
(Puisi Moden dan Drama)
Jawab sama ada Soalan 3 atau Soalan 4

3.  SKETSA KERINDUAN
     Shukri Abdullah

Bonda
Masih lagi aku di sini
Tersesat di tengah-tengah kesibukan
Rusuh angin saling bertolakan
Menghantar rinduku ke desa kelahiran.

Terpaksa aku bertahan, bonda
Untuk rezeki yang bakal
Menyalakan jamung hidup kita
Biarpun kusedar segalanya masih
Tidak mampu melunasi piutang budimu.

Percayalah bonda
Masih terpateri di mindaku
Kokok pertama ayam jantan
Di tunggul ketapang
Pohonnya dulu tempat aku menggantung buaian

Kicau burung pagi persis pesta pora
Menyambut pawai merdeka di ibu kota
Masihkah permatang di hujung bendang
Mengalirkan dinginnya ke teratak kita?

Bonda, sering kali sketsa ini membuai tidurku
Di ranjang resah dikepung belantara batu.

a)  Jelaskan empat gaya bahasa berserta contoh.                                               (8 markah)
b)  Nyatakan dua kerinduan penyajak yang terkandung dalam sajak di atas.           
                                                                                                                              (4 markah)
c)  Ciptakan sebuah sajak yang bertemakan kasih sayang.                               (8 markah)







JURAGAN KILAT BERSIUNG :  Oh, ini rupanya budak muda yang bernama Hang Tuah itu! Kau tahu, kau sudah mulai dikenal oleh orang-orang ahli pelayaran macam aku...
HANG JEBAT : (mencelah) Perompak dan lanun.
JURAGAN KILAT BERSIUNG : Kau diam! Nanti kusumbat mulut kau dengan bara api. (memandang balik kepada Hang Tuah) Apa tujuan kau selalu bermain di laut ini?
HANG TUAH : Ini laut negeri kami, tempat permainan kami.

4. Berdasarkan petikan drama Lima Perwira karya Kala Dewata di atas :-

a)  Huraikan tiga perwatakan Hang Tuah.                                                         (6  markah)
b) Nyatakan tiga latar masyarakat yang dapat diperhatikan dalam drama ini.        
                                                                                                                             (6  markah)
c) Huraikan empat  pengajaran yang terdapat dalam drama.                              (8  markah)



Bahagian C
(Cerpen dan Novel)
Jawab sama ada Soalan 5 atau Soalan 6


5.  “Kau pejuang berjiwa tanah air, Seman,” Seremaia Vakarusa menyapu peluhnya. “Pahlawan Melayu sebenarnya berani.”
     “Bukan aku seorang yang berani. Kau juga berani,” Sarjan Seman tersenyum kecil sambil memetik tali gambus. Sesekali dia melambungkan pandangannya jauh ke kaki bukit di daerah Bahau. Kecekapannya bermain gambus akhirnya dia digelar Sarjan Gambus.
                                                 
                                            (Dipetik daripada cerpen Rindu Tanah Malaya, halaman 132)
           
a)  Huraikan tiga nilai murni yang terdapat dalam petikan cerpen di atas.         (6 markah)
b)  Huraikan tiga  gambaran masyarakat yang terdapat dalam cerpen tersebut. (6 markah)
c)  Bincangkan plot cerpen Rindu Tanah Malaya.                                               (8 markah)


6.      Berdasarkan novel Lembah ke Puncak karya Ghazali Lateh,

a)  Huraikan lima bukti kejayaan watak utama dalam mengharungi cabaran dalam kehidupannya.                                                                                                (10 markah)
b) Berikan lima unsur kebudayaan Melayu tradisi yang digambarkan dalam novel tersebut.                                                                                                          (10 markah)



SOALAN TAMAT

No comments:

Post a Comment