Bahagian
Satu
[40 markah]
jawab semua soalan.
1.
Makan
senduduk berduri-duri, Buah
pedada mainan Cina,
Batang maja tumbuh di kolam; Helang
menari atas para;
Tinggallah
duduk peliharakan diri, Supaya kakanda selamat sempurna,
Doakan sahaja siang dan malam. Pulang kembali ke Syambi Pura
Batang maja
tumbuh di kolam,
Buah pedada mainan Cina;
Doakan sahaja
siang dan malam,
Supaya kakanda selamat sempurna.
(Dipetik
daripada Hikayat Cendawan Putih dalam
antologi Seuntai kasih Secebis Harapan)
Berikan dua ciri pantun berkait yang terdapat dalam petikan di atas. [4 markah]
2.
“Beta ini disuruh oleh permasuri menyambut tuan
puteri pergi ke sana kerana Raja Peri pun sudah datang hendak mengahwinkan tuan
puteri pada bulan ini juga.”
(Dipetik daripada Hikayat Putera
Jayapati)
a) Siapakah yang membahasakan dirinya
“beta” dalam petikan dialog di atas?
[2
markah]
b) Apakah reaksi tuan puteri selepas
menerima perkhabaran di atas? [2
markah]
3.
Maka
Sultan Abdullah tidak peduli seperti kehendak Tuan Puteri Sa’dung itu. Maka Maka
berkelahilah keduanya itu. Maka Sultan Abdullah pun naiklah kemarahan yang amat
sangat kepada Tuan Puteri Sa’dung itu serta diambil pedang lalu dipancung, kenalah
leher Tuan Puteri Sa’dung itu.
(Dipetik
daripada Hikayat Seri Kelantan)
Nyatakan dua perwatakan Sultan Abdullah berserta contoh. [4 markah]
4.
Nelayan dan
petani
masih riuh di
gubuk using
berbicara
tentang musim kemiskinan
membungkus kota
hidup
ruang rezeki
semakin sempit.
Nelayan
dan petani
usah
kautanam benih keresahan
jika
mentari tidak seceria kelmarin
(Dipetik daripada sajak Musim Itu karya
Dijeh ak Mancha)
Nyatakan dua gaya bahasa berserta contoh. [4
markah]
5.
KHOJA
AHMAD :Tidak, ayah. Sabar dulu, ayah. Bersatu dulu, kuatkan pertahanan kita
dulu.
BENDAHARA :Tidak ... kita mesti berjihad ... perang
kerana watan, bangsa dan agama. Masjid, madrasah dan makam-makam dibinasakan,
kita dihina.
(Dipetik
daripada drama Bendahara Tepok karya Shaharom Husain)
Berdasarkan petikan di atas:
a) Berikan satu unsur Islam berserta contoh. [ 2 markah]
b) Berikan satu perwatakan Khoja Ahmad berserta contoh. [2 markah]
6.
ROSEMERA: Begitulah ceritanya. Maka Kampung Baru
kampung Melayu ini terus memburuk dan melayu. Janji akan lebih baru rupanya
tambah bercelaru. Impian untuk maju jadi makin terharu. Harapan untuk jadi
lebih tentu mula jadi buntu. Komuniti tikus tambah membiak dan semakin sihat,
segar dan semakin membesar.
(Dipetik daripada Drama Muzikal Kampung
Baru, karya Hatta Azad Khan)
a) Nyatakan
masalah-masalah yang dihadapi oleh penduduk Kampung Baru. [2 markah]
b) Nyatakan
perwatakan Rosemera berdasarkan petikan drama di
atas. [2
markah]
7.
Biarlah hujan
ribut, dia ingin bersama-sama kerbaunya di lembah ini. Lembah Bilut akan
dipertahankan walaupun apa yang terjadi. Mat Seman tidak pernah meminta apa-apa
bantuan daripada orang. Daripada wang sagu hati dia putus kaki, dia membina
kandang baru yang ada atap untuk kerbau-kerbaunya, dia membeli mesin penyodok
untuk menolak tahi-tahi kerbaunya ke tepi setiap pagi.
(Dipetik
daripada cerpen Anak Gembala,
karya Zahari Affandi)
a)
Berdasarkan petikan, berikan 2 perwatakan Mat Seman. [2 markah]
b)
Nyatakan pengajaran yanag terdapat dalam
petikan. [2 markah]
8.
“Kau punya cita-cita, Rini? Tanyaku
sekadar mengalih tajuk perbualan.
“Ya. Aku ingin sekali menjadi doktor.
Jika tercapai cita-cita itu nanti, tahulah aku untuk mengubah nasib bangsaku.
Cuma kadang-kadang aku terasa, dalam hidup seperti ini, mampukah itu dinamakan
cita-cita atau hanya tinggal angan-angan sahaja?”
Ada segarit senyuman tawar di sudut
bibir gadis itu.
(Dipetik daripada cerpen Di Bawah Langit Takut-takut,
karya Amalia Fauza Bohari)
Berikan dua teknik penceritaan yang terdapat dalam petikan di atas. [4 markah]
9.
“Emak
sebenarnya ada masalah berat dan tak tahu dengan siapa emak nak berkongsi.” Di
situ dia noktahkan ayatnya.
(Dipetik daripada novel Jeriji Kasih, karya Ramlah
Abd Rashid)
a) Siapakah Emak dalam petikan di atas dan dialog
itu ditujukan kepada siapa?
[2
markah]
b) Apakah
masalah berat yang dihadapi oleh emak dalam
petikan di atas? [2 markah]
10.
Semuanya sudah
terjawab. Taman Tema Nibung Park menjadi sebuah manifestasi perjuangan yang
sangat panjang. Jalil kini berada di puncak kejayaannya. Seluruh hidupnya yang
lalu hanya ditumpukan kepada satu matlamat. Kini, apa yang dicapainya melebihi
sasaran awal.
(Dipetik daripada novel Dari
Lembah ke Puncak, karya Ghazali Lateh)
Berdasarkan petikan di atas:
a) Apakah matlamat sasaran awal Jalil? [2
markah]
b) Nyatakan kejayaan lain yang dicapai oleh
Jalil. [2
markah]
Bahagian Dua
[60 markah]
Bahagian A
(Puisi Tradisional dan Prosa
Klasik)
Jawab sama ada soalan
1 atau soalan 2.
1. Baca
Gurindam di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Gurindam Seuntai Kasih Secebis Harapan
Kami tidak mahu keadaan begini,
azab sengsara di abad ini.
Kami kehausan kami kelaparan,
di medan perang mayat berkaparan.
Mengapalah perang terus meletus,
suara kedamaian sering diutus.
Memohon kasih mengharap sayang,
aman bahagia sukar ditayang.
Hulurlah bantuan berilah harapan,
demi kebahagiaan masa hadapan.
Kasihan kanak-kanak menjadi
mangsa,
susah derita hidup terseksa.
Seuntai kasih secebis harapan,
berhati bersih berbudi bersopan.
Kepada para pemimpin yang
berkuasa,
pastikan penghuni alam aman
sentosa.
a) Huraikan
maksud rangkap pertama dan rangkap kedua gurindam di atas. [4
markah]
b) Huraikan
dua persoalan yang terdapat dalam
gurindam di atas. [8 markah]
b) Jelaskan
dua pengajaran yang terdapat dalam
gurindam di atas. [8 markah]
2.
Berdasarkan Hikayat Cendawan Putih:
a)
Jelaskan dua ciri yang menunjukkan
hikayat ini mewakili sastera panji. [8
markah]
b)
Huraikan tiga nilai yang terdapat
dalam hikayat ini. [12 markah]
Bahagian B
(Puisi Moden dan Drama)
Jawab sama ada soalan
3 atau soalan 4.
3. Baca sajak di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya.
Tangisan
Langit Tatkala Sengsara Sungai
Tatkala kulihat langit itu
menangisi nasib sungai
seakan tidak mampu
segala tangan dan mata yang ada
semuanya sekadar menunjuk dan
menatap
kesengsaraan sungai
tangan-tangan kotor dan jalang
teramat menghinamu – sungai
tercinta.
Apakah tiada lagi hati dan budi
kerana kau meletakkan perasaan
seorang manusia
jauh-jauh di belakang sana
di sebalik tabir cinta material
tetapi kau lupa bahawa sungai
itulah
yang membesarkan anak-anakmu
hingga dewasa dan mewah.
aku bukanlah pemilik kuasa
yang mampu bersuara serigala
namun hanya seorang pemilik rasa
yang tak pernah tertidur dalam
ketenteraman
di tebing sungai yang jernih.
Sungai tidak pernah berdosa
kerana kejadiaannya sarat hikmah
yang terselindung di sebalik
kerakusanmu itu.
IHSAN NORZALI
a)
Huraikan tema sajak di atas. [4
markah]
b)
Berikan empat ciri bentuk sajak di
atas. [8
markah]
c) Cipta
sebuah sajak yang bertemakan cinta akan
tanah air.
Panjangnya sajak tersebut antara 12 – 15 baris. [8
markah]
4.
Berdasarkan drama Dongeng Sang Puteri
karya Wan Ahmad Ismail:
a) Huraikan
pemikiran drama tersebut. [4
markah]
b) Jelaskan
dua bukti yang menunjukkan drama ini
merupakan drama berunsur realisme.
[8
markah]
c)
Huraikan dua perwatakan Puteri
Lelawati Ayu iaitu watak utama dalam drama ini.
[8
markah]
Bahagian C
(Cerpen dan
Novel)
Jawab sama ada soalan 5 atau soalan 6.
5.
Berdasarkan cerpen Sidang Para Dukun dan Sindrom karya Hasan Ali:
a)
Terangkan tiga nilai murni yang
terdapat dalam cerpen. [12 markah]
b)
Jelaskan satu gaya bahasa yang
terdapat dalam petikan di bawah. [4
markah]
“Ramai
orang di tempat kami kena sindrom suka perang, macam sudah jadi ketagih. Kalau
dengan musuh kami orang Israel, tak mengapa juga, tapi kadang-kadang dengan
kawan sendiri, macam jadi hobi,” katanya dengan wajah agak sedih.
“Heh,
dasyat!” Suara seperti melompat dari mulut ke mulut.
c)
Jelaskan satu teknik plot yang
terdapat dalam petikan di atas. [4
markah]
6.
Berdasarkan novel Dari Lembah ke Puncak
karya Ghazali Lateh:
a)
Jelaskan tiga nilai murni dalam
novel ini. [12 markah]
b)
Jelaskan dua kritikan sosial yang
terdapat dalam novel ini. [8 markah]
KERTAS SOALAN
TAMAT
kak, apa jawapan untuk soalan hikayat jayapati?
ReplyDeletekak, apa jawapan untuk soalan hikayat jayapati?
ReplyDelete