1.0
PENGENALAN
Hikayat Seri Kelantan merupakan cerminan daripada
penduduk di negeri Kelantan. Malahan hikayat ini turut bermula dari negeri
Kelantan atau dikenali sebagai negeri Cik Siti Wan Kembang. Kronologi hikayat
ini memakan masa yang begitu panjang malah menjangkau ke luar negeri lain
seperti Siam, Pattani dan lain-lain lagi. Hikayat Seri Kelantan ini bermula
dengan seorang raja perempuan yang bernama Encik Siti. Encik Siti telah
mengambil seorang anak raja Jembal yang bernama Tuan Puteri Sa’dong. Selanjutnya,
berlakulah suatu peristiwa selepas Tuan Puteri Sa’dong berkahwin dengan Sultan
Abdullah iaitu raja Siam inginkan Tuan Puteri Sa’dong tetapi tidak dapat
memperolehinya kerana Tuan Puteri Sa’dong memiliki kesaktian yang dianugerahkan
oleh Encik Siti kepada baginda.
Selain
itu juga, dalam Hikayat Seri Kelantan ini juga diceritakn Sultan Abdullah
dibunuh, Tuan Puteri Sa’dong berpindah ke Bukit Marak lalu mengghaibkan diri
ekoran daripada masalah yang jatuh menimpa baginda. Di samping itu juga,
diceritakan tentang pemerintah yang memerintah negeri Kelantan yang seterusnya.
Dalam hikayay ini, banyak nilai-nilai murni dan iktibar yang boleh diambil.
Malah gaya bahasa yang tersusun juga turut memainkan peranan yang penting.
Latarnya yang menjangkau banyak tempat, masa yang panjang dan tergolong dalam
latar masyarakat yang pelbagai.
Di
samping itu juga, hikayat ini wajar dijadikan sebagai teks untuk mengajar dalam
mata pelajaran Kesusasteraan Melayu seiring dengan falsafahnya. Objektif yang
ingin disampaikan turut jelas dapat memandu para pelajar memahami dengan lebih
mendalam tentang hikayat ini.
2.0 SINOPSIS
Diceritakan pada
zaman dahulu kala ada seorang raja bernama Encik Siti yang memerintah negeri
kelantan ataupun namanya ketika itu ialah Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung
. Beliau merupakan seorang perempuan yang mampu memerintah sebuah negeri yang
sangat besar kerajaannya dengan adil dan bijaksana. Namun, Encik Siti ini tidak
mempunyai anak dan tidak mempunyai suami. Encik Siti telah mendengar kabar berita
bahawa ada seorang anak raja Jembal yang sangat baik rupanya dan baginda
berhajat mahu mengambil anak tersebut daripada Raja Jembal sebagai anak angkat
kerana baginda sangat menginginkan seorang anak disebabkan baginda tidak
mempunyai anak. Oleh itu Raja Jembal telah menyerahkan anaknya ynag bernama
Puteri Sa’dung kepada Encik Siti. Encik Siti sangat menyayangi Puteri Sa’dung
dan apabila puteri itu membesar, beliau mempunyai rupa paras yang sangat cantik
dan menjadi dambaan para lelaki. Namun, En Siti telah mengambil langkah
menjodohkan Puteri Saadong dengan Raja Abdullah iaitu anak Raja Jembal. Niat En Siti adalah mahu mencari seseorang
bagi menggantikan tempatnya sebagai raja sekiranya baginda meninggal dunia. Majlis
perkahwinan Puteri Sa’dung dan Raja Abdullah dijalankan selama empat puluh hari
empat puluh malam.
Setelah berkahwin En Siti menyerahkan
takhta negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung kepada Sultan Abdullah
dan En Siti juga berpindah dari istana tersebut dan membina kerajaan baru.
Namun, ada sebuah kerajaan di Siam yang rajanya sangat suka dan berahi kepada
Puteri Sa’dung kerana beliau mendengar cerita tentang kecantikan yang dimiliki
oleh Puteri Sa’dung. Raja kerajaan negeri Siam telah mengarahkan beberapa orang
suruhannya termasuk seorang ahli nujumnya yang bernama Tuk Cha untuk datang ke
kerajaan Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung bagi mengambil Puteri Sa’dung
kerana raja Siam sudah tidak mampu menahan nafsunya terhadap Puteri Sa’dung
lagi. Setelah sampai di negeri Tanah Serendah Kebun Bunga, seorang orang
suruhan dari Siam datang untuk bertemu dengan Sultan Abdullah untuk menyatakan
hasrat mereka datang kemari dan mengambil Puteri Saadong untuk dibawa kepada
Raja Siam. Oleh kerana mendengar kata-kata orang suruhan kerajaan Siam itu,
Sultan Abdullah sangat marah dan menghalau orang suruhan tersebut dari istana
dan orang suruhan Siam kembali ke kapal dengan perasaan sangat malu. Esoknya,
orang Siam telah meyerang negeri Tanah Serendah Kebun Bunga bagi mengambil
Puteri Sa’dung. Namun, dengan kuasa yang ada negeri Tanah Serendah Kebun Bunga
berjaya berpindah dari kawasan sebenar ke tengah hutan. Akibatnya, orang Siam
tidak dapat mencari negeri tersebut namun dengan bantuan Tuk Cha beliau
berupaya menjumpai semula negeri itu. Sekali lagi negeri itu diserang. Sultan
Abdullah yang tidak mampu menahan serangan itu akhirnya mengambil tindakan
pergi bertemu dengan Tuk Cha dan bertanyakan apa sebabnya mereka tidak
habis-habis menyerang negeri itu dan setelah diberitahu oleh Tuk Cha, Sultan
Abdullah pulang dengan perasaan yang sedih kerana menurut Tuk Cha, mereka mahu
mengambil isteri Sultan Abdullah iaitu Puteri Sa’dung untuk dibawa kepada raja
mereka. Setelah mendapati suaminya sudah pulang dari kapal Siam, Puteri Sa’dung
bertanyakan kepada suaminya apa sebabnya dan Sultan Abdullah menyatakan bahawa
tentera Siam mahu mengambil Puteri Sa’dung untuk dibawa ke Siam. Atas rasa
bertanggungjawab terhadap rakyat dan mendengar titah suaminya Puteri Sa’dung
terpaksa bersetuju untuk dibawa ke Siam. Setelah sampai di Siam, Raja Siam
telah cuba untuk meniduri Puteri Sa’dung namun belum sempat raja Siam mendekati
Puteri Saadong, beliau sempat meludahi di bahagian dada raja Siam. Akibatnya,
raja Siam terkena penyakit kayap yang tidak dapat diubati. Setelah mendengar
perkabaran daripada Tuk Cha bahawa penyakit kayap raja Siam akan sembuh apabila
raja Siam berjauhan dengan Puteri Sa’dung lalu raja Siam mengambil tindakan
menghantar semula puteri itu ke negaranya. Setelah Puteri Sa’dung dihantar
semula penyakit yang menimpa raja Siam kembali sembuh. Setelah sampai di
negaranya Puteri Sa’dung mendapat tahu bahawa Sultan Abdullah telah berkahwin
lain selepas pemergiannya ke negeri Siam. Akibatnya, Sultan Abdullah tidak mahu
menerima Puteri Sa’dung semula lalu berlaku pergaduhan antara mereka yang
mengakibatkan kepala Puteri Sa’dung dipenggal
oleh Sultan Abdullah dan meninggal dunia. Oleh kerana rasa bertanggungjawab
inang-inang telah membawa Puteri Sa’dung dan mengubatinya dengan menggunakan
air renjisan mawar yang berada dalam sanggul Puteri Sa’dung. Selepas itu,
Puteri Sa’dung hidup semula dan beliau sangat marah dengan Sultan Abdullah dan
akhirnya Puteri Sa’dung berjaya membunuh Sultan Abdullah. Setelah itu Puteri
Sa’dung meninggalkan istana kota Jelasin dan mencari kawasan baru untuk membina
sebuah negeri. Setelah itu, Puteri Sa’dung menyerahkan takhta negeri itu kepada adik iparnya Raja Ibrahim. Namun pemerintahan
negeri itu mula bergolak kerana rajanya sangat zalim terhadap rakyat dan ada
juga rajanya yang mementingkan diri sendiri tanpa menghiraukan keamanan negara.
Oleh itu, raja negerinya mula bertukar ganti sehingga berlaku pertempuran dan saudara
di Kelantan.
3.0 TEMA
Tema
merupakan gagasan pemikiran utama yang terdapat dalam sesebuah cerita atau
persoalan pokok yang menjadi inti kepada semua persoalan yang diterapkan dalam
sesebuah cerita. Tema juga adalah pokok persoalan utama.
Tema
Hikayat Seri Kelantan adalah sejarah pemerintahan negeri Kelantan. Sejarah
tersebut bermula pada awal pemerintahan sehingga ke akhir pemerintahan. negeri Kelantan
yang dahulunya dikenali sebagai Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung yang
pada mulanya diperintahan oleh En Siti seorang wanita yang telah memerintah negeri
tersebut dengan aman dan makmur tanpa adanya kezaliman. Selepas En Siti, pemerintahan
negeri Kelantan diambil oleh Sultan Abdullah iaitu suami Puteri Sa’dung menantu
En Siti. Setelah itu, berlaku beberapa kejadian yang menyebabkan kerajaan yang
besar ini bergolak sehingga berlaku peperangan dan sebagainya.
4.0 PERSOALAN
Setiap karya mesti mempunyai tema sampingan yang
digunakan untuk menguatkan sesebuah hasil karya itu. Persoalan ialah tema
sampingan yang dibincangkan dalam sesebuah karya.
Persoalan yang terdapat dalam Hikayat Seri
Kelantan ialah persoalan kesetiaan kepada suami. Kesetiaan terhadap suami
merupakan suatu perkara yang sangat penting dan ditntut dalam agama. Tanpa
kesetiaan rumah tangga akan porak peranda dan tidak diredhai oleh Allah,
kesetiaan terhadap suami dapat dilihat pada watak Puteri Sa’dung yang sangat
setia pada suaminya walaupun dia telah diambil oleh Raja Siam. Namun, berkat
kesetiaan yang mendalam terhadap suami tercinta puteri Sa’dung telah berjaya
menewaskan Raja Siam yang mahu menidurinya. Keadaan ini dapat dilihat apabila Puteri
Sa’dung telah menggunakan kesaktian air ludahnya untuk mengelakkan raja Siam daripada
melakukan perkara yang tidak baik terhadapnya. Puteri Sa’dung telah meludah ke
bahagian dada raja Siam sehingga menyebabkan dada raja tersebut terkena
penyakit kayap yang tidak dapat disembuhkan melainkan berjauhan dengan Puteri
Sa’dung. Akibatnya raja tersebut terpaksa menghantar semula Puteri Sa’dung kembali
ke negaranya. (m/s 124)
Dalam
Hikayat Seri Kelantan juga terdapat persoalan yang berkaitan dengan kesaktian
yang terdapat dalam diri seseorang individu. Kesaktian merupakan suatu perkara
yang dianugerahkan oleh ilahi. Dalam hikayat ini, kesaktian yang digambarkan
ini adalah untuk menaikkan martabat kaum wanita. Persoalan berkaitan dengan kesaktian
ini dapat dilihat pada watak Puteri Sa’dung yang telah hidup semula setelah
meninggal dunia akibat dipancung oleh suaminya Sultan Abdullah. Namun apabila
disapu dengan air mawar pada bahagian leher dan badan Puteri Sa’dung, akhirnya
Puteri Sa’dung kembali hidup dan membalas dendam terhadap suaminya yang telah
membunuhnya. (m/s 129)
Terdapat juga persoalan ketaatan yang
dapat dilihat dalam Hikayat Seri Kelantan. Ketaatan dapat dilihat dalam hikayat
ini dimana ketaatan terhadap golongan pemerintah. Keadaan ini dapat dilihat
apabila Raja dan Permaisuri Jembal yang memberikan anak mereka kepada Encik
Siti setelah Encik Siti menyatakan hasratnya untuk mengambil Puteri Sa’dung
daripada kedua ibu bapanya. Mereka tidak langsung melawan sebaliknya menyerahkan
Puteri Sa’dung kepada Encik Siti kerana Encik Siti merupakan pemerintah yang
sangat besar kerajaannya. (m/s115)
Seterusnya adalah persoalan tentang mementingkan
nafsu. Persoalan ini dapat
dilihat pada raja Siam yang sangat mementingkan nafsunya semata-mata tanpa
menghiraukan orang itu sudah dimiliki atau tidak. Keadaan ini akhirnya membawa
padah terhadap dirinya sendiri. Hal ini dapat dilihat apabila raja Siam yang
mendengar tentang kecantikan Puteri Sa’dung tidak dapat menahan nafsunya
terhadap wanita tersebut sehingga menghantar rombongan ke negeri Tanah Serendah
Kebun Bunga untuk mendapatkan wanita tersebut. Keadaan ini berlarutan sehingga
terjadi peperangan sebelum Puteri Sa’dung bersetuju untuk mengikut rombongan
Siam. Tanpa mengira Puteri Sa’dung telah bersuami, raja Siam tetap mahukan
puteri itu sehinggakan puteri itu menyebabkan beliau jatuh sakit. (m/s 118)
Di samping itu, terdapat juga persoalan
berkaitan dengan kezaliman pemerintah. Pemerintah merupakan seorang yang sangat
penting dalam sesebuah negera. Tanpa pemerintah yang baik dan bertanggungjawab
sesebuah negara akan menjadi kucar-kacir dan sebagainya. Persoalan kezaliman
ini sangat jelas dapat dilihat dalam Hikayat Negeri Kelantan dimana selepas
kemangkatan Sultan Abdullah, Sultan Ibrahim iaitu adik kepada Sultan Abdullah
datang bertemu dengan Puteri Sa’dung untuk mengambil alih pemerintahan
abangnya. Namun, keadaan bertukar menjadi buruk apabila Sultan Ibrahim yang
diberi mandat oleh Puteri Sa’dung memerintah negeri itu dengan zalim sehingga
rakyat yang telah dizaliminya pergi mengadu kepada Puteri Sa’dung. Akibatnya
pemerintahan Sultan Ibrahim telah jatuh kerana sumpahan Puteri Sa’dung dan
sehingga itu tiada lagi keturunan raja Jembal naik menjadi raja di situ. (m/s 133)
Selain itu, terdapat juga persoalan
keagaamaan. Dalam Hikayat Seri Kelantan, terdapat persoalan keagamaan yang digambarkan
dalam diri Puteri Sa’dung. Hal ini dapat dilihat, apabila Raja Siam mahu
menghantar Puteri Sa’dung kembali ke negerinya dengan bertemankan tujuh orang
pengikut Siam yang bukan beragama Islam. Puteri Sa’dung telah menolaknya dengan
memberi alasan bahawa dia tidak mahu kembali dengan orang yang bukan beragama
Islam sebaliknya dia menginggingkan orang yang menemani perjalanan pulangnya itu
adalah terdiri daripada orang yang beragama Islam. Oleh itu, Raja Siam terpaksa
akur dengan permintaan Puteri Sa’dung dan menitahkan seramai tujuh orang yang
terdiri daripada mereka yang beragama Islam untuk menghantar Puteri Sa’dung
pulang dengan menaiki sebuah kapal. (m/s
125)
Terdapat juga persoalan kasih sayang dalam
cerita Hikayat Seri Kelantan. Kasih sayang sesama manusia. Kasih sayang ini
dapat dilihat pada Sultan Abdullah yang sangat menyayangi isterinya Puteri
Sa’dung. Raja Abdullah sangat marah apabila mengetahui bahawa raja Siam mahu
mengambil isterinya untuk dijadikan isteri kepada raja Siam. Raja abdullah
berkeras mempertahankan isterinya dan memarahi orang suruhan raja Siam yang
datang ke istanya untuk mengambil Puteri Sa’dung. (m/s118)
Dalam Hikayat Seri Kelantan juga dapat
dilihat persoalan bertindak terburu-buru. Sebelum membuat sesuatu keputusan
seharusnya kita menyiasat dahulu sesuatu perkara sama ada betul atau tidak.
Kita tidak sewajarnya membuat keputusan terburu-buru yang akhirnya akan membawa
kesusahan kepada kita. Persoalan ini jelas dilihat pada watak Raja Kubang Labu
yang telah membunuh isterinya yang dikatakan telah curang padanya tanpa usul
periksa yang akhirnya menyebabkan abang kepada isterinya menuntut bela atas
kematian adiknya. Akibat
daripada pembunuhan tersebut, Raja Pasir Emas telah membunuh Raja Kubang Labu
(m/s 140)
5.0 WATAK DAN PERWATAKAN
Setiap karya kreatif sama ada novel mahupun cerpen
mengetengahkan pelbagai watak bagi
menghidupkan sesebuah karya dan setiap mesej yang diterapkan sampai kepada
pembaca. Watak merupakan pelaku dalam sesebuah karya untuk menggerakkkan cerita
manakala perwatakan pula adalah merupakan pelukisan watak sama ada dari aspek
dalaman mahupun luaran. Watak-watak ini lazimnya terdiri daripada manusia namun
kadang kala wujud juga watak bukan manusia tetapi dia diberi watak seperti
binatang yang boleh berfikir, beremosi dan berperilaku seperti manusia ianya
disebut sebagai cerita satira. Watak yang berperanan penting dikenali sebagai
watak protagonis yang menjadi tumpuan atau pusat cerita. Hal ini kerana
perkembangan cerita lazimnya berpusat pada watak utama yang sering membentuk
cerita.
Watak sampingan pula merupakan watak yang
akan membantu watak utama dalam sesebuah jalan cerita. Selain itu, wujud juga watak
antagonis yang merupakan watak penentang dalam sesebuah cerita. Di samping itu,
watak antagonis ini juga merupakan watak yang berperanan mewujudkan konflik
dalam sesebuah karya yang dihasilkan oleh pengarang.
5.1 Watak Dan Perwatakan Dalam Hikayat Seri Kelantan
ENCIK SITI
Encik Siti merupakan raja perempuan yang
memerintah negeri Kelantan yang pada masa itu dikenali dengan nama Tanah
Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung. Encik Siti tidak bersuami dan tidak
mempunyai anak. Keadaan ini telah menyebabkan Encik Siti mengambil anak angkat
iaitu anak kepada Raja Jembal yang akhirnya digelar Puteri Sa’dung.
Perwatakan
·
Seorang
yang adil
Ø Encik Siti merupakan seorang pemerintah
yang bersikap adil. Hal ini kerana baginda telah memerintah begitu lama di negeri
tersebut dan negeri itu sentiasa dalam keadaan yang aman damai. Rakyat yang
bernaung di bawah tampuk pemerintahan baginda amat suka terhadap sikap Encik
Siti yang adil.
·
Seorang
yang penyayang
Ø Sikap penyayang Encik Siti ini dapat
dilihat melalui layanan yang diberikannya kepada Puteri Sa’dung. Walaupun
Puteri Sa’dung hanyalah anak angkat kepadanya namun Encik Siti tetap memberi
layanan yang baik terhadap Puteri Sa’dung malah baginda sentiasa menjaga Puteri
Sa’dung dengan penuh kasih sayang
sehinggalah besar menjadi seorang wanita yang memiliki rupa paras yang cantik.
PUTERI SA’DUNG
Puteri Sa’dung merupakan anak kepada raja Jembal.
Dia akhirnya diambil dan dipelihara oleh Encik Siti untuk dijadikan sebagai
seorang anak angkat. Di samping itu, Puteri Sa’dung juga digambarkan sebagai
seorang yang memiliki rupa paras yang cantik yang tiada tandinganya pada masa
itu. Puteri Sa’dung akhirnya berkahwin dengan anak raja Jembal iaitu Raja
Abdullah yang akhirnya menjadi Sultan Abdullah. Puteri Sa’dung juga merupakan
watak Protagonis dalam “Hikayat Seri
Kelantan” ini.
Perwatakan
·
Seorang
yang memiliki kesaktian
Ø Puteri Sa’dung merupakan seorang puteri
yang memiliki unsur kesaktian. Hal ini terbukti apabila Puteri Sa’dung berjaya
memindahkan kawasan bawah pemerintahanya pindah ke dalam hutan dan tidak ada
seorang pun yang mampu pergi ke sana. Di samping itu, unsur kesaktian yang
turut dimiliki oleh Puteri Sa’dung juga dapat dilihat apabila dirinya mampu
hidup kembali seperti sediakala walaupun kepalanya telah dipenggal oleh Sultan
Abdullah.
·
Seorang
yang adil
Ø Walaupun memiliki pelbagai bentuk
kesaktian namun Puteri Sa’dung merupakan seorang yang adil dalam membuat
sesuatu keputusan. Hal ini dapat dilihat apabila Raja Ibrahim bertanyakan
tentang pemerintah yang akan menggantikan abangnya yang telah meninggal dunia
iaitu Sultan Abdullah. Atas rasa keadilan Puteri Sa’dung akhirnya melantik Raja
Ibrahim menjadi pemerintah untuk menggantikan kakandanya Sultan Abdullah
walaupun sultan Abdullah tidak berlaku adil kepada dirinya.
·
Seorang
yang baik hati
Ø Puteri Sa’dung juga merupakan seorang yang
baik hati. Sikap Puteri Sa’dung ini dapat kita lihat apabila beliau memberikan
seluruh istana yang dahulunya merupakan tempat tinggalnya bersama Sultan
Abdullah kepada isteri baru Sultan Abdullah untuk diperintah walaupun Sultan
Abdullah telah mengkhianatinya.
·
Seorang
yang menurut perintah
Ø Puteri Sa’dung juga digambarkan sebagai
seorang yang menurut perintah. Hal ini terbukti apabila dia bersetuju terhadap
perintah suaminya iaitu Sultan Abdullah agar pergi berjumpa dengan Raja Siam
itu. Puteri Sa’dung tetap patuh kepada arahan Sultan Abdullah walaupun dalam
masa yang sama dia sedar nyawanya dalam keadaan yang bahaya.
·
Seorang
yang tahu menjaga adab dan pergaulan
Ø Walaupun seorang yang disegani kerana
kecantiknya namun Puteri Sa’dung merupakan seorang yang tahu menjaga adab dan
pergaulan. Sikapnya ini dapat dibuktikan apabila Puteri Sa’dung menolak
kehendak Raja Siam yang ingin berkahwin denganya kerana dia merupakan isteri
Sultan Abdullah. Selain itu, sewaktu Raja Siam menghantarnya kembali kepada
tempat asalnya dia menyatakan tidak bersetuju untuk belayar dengan orang yang bukan beragama
Islam dan menyuruh Raja Siam menghantarnya dengan diiringi oleh pengawal yang
kesemuanya beragama Islam.
RAJA ABDULLAH
Raja Abdullah merupakan anak kepada seorang Raja
Jembal. Beliau akhirnya dikahwinkan dengan Puteri Sa’dung iaitu anak angkat
kepada Encik Siti. Kemudian dia telah diangkat menjadi sultan dengan gelaran
Sultan Abdullah.
Perwatakan
·
Seorang
pemerintah yang adil
Ø Sikap adil Raja Abdullah ini dapat kita
lihat melalui cara pemerintahnya. Hal ini terbukti apabila Raja Abdullah
bermesyuarat dengan pegawai-pegawainya untuk membuat satu kota yang baru.
·
Seorang
yang mementingkan diri
Ø Raja Abdullah digambarkan mempunyai
perwatakan seorang yang mementingkan diri. Hal ini dapat dilihat apabila dia
sanggup menghantar Puteri Sa’dung kepada Raja Siam demi untuk keamanan
pemerintahanya tanpa memikirkan kesan yang bakal dihadapi oleh Puteri Sa’dung.
Di samping itu juga sikap mementingkan diri ini dapat dilihat apabila Raja
Abdullah berkahwin lain setelah pemergian Puteri Sa’dung ke Siam.
·
Seorang
yang tidak dapat mengawal perasaan marah
Ø Raja Abdullah juga mempunyai sikap yang
tidak dapat mengawal perasaan marahnya. Keadaan ini menyebabkan timbulnya
perbalahan antara baginda dengan Puteri Sa’dung kerana tidak bersetuju dengan
arahan Puteri Sa’dung yang mengkehendakinya untuk berpindah daripada mahligai
yang diduduknya. Hal ini telah menimbulkan kemarahan dalam diri Raja Abdullah
sehingga menyebabkanya memancung leher Puteri Sa’dung.
RAJA SIAM
Raja siam merupakan pemerintah di negeri Siam yang
berbangsa kafir. Beliau telah jatuh cinta dengan Puteri Sa’dung dan mengarahkan
pengawalnya untuk mengambil Puteri Sa’dung dari Raja Abdullah. Raja Siam juga
telah terkena penyakit kayap akibat di ludah oleh Puteri Sa’dung.
Perwatakan
- Seorang pemerintah yang kuat dan berkuasa
Ø Raja Siam merupakan seorang pemerintah
yang kuat dan berkuasa. Hal ini terbukti apabila banyak negara dan kuasa raja
takluk dibawah kekuasaanya.
- Seorang yang degil
Ø Sikap degil Raja Siam ini jelass terbukti
apabila dia enggan mendengar alasan Puteri Sa’dung supaya tidak berkahwin
dengannya kerana puteri Sa’dung merupakan isteri kepada Raja Abdullah. Akibat
daripada sikap degil itu Raja Siam akhirnya terkena penyakit kayap.
·
Bertanggungjawab
Ø Walaupun memiliki banyak sikap negatif
namun Raja Siam juga merupakan seorang yang bertanggungjawab. Hal ini terbukti
apabila dia menghantar Puteri Sa’dung pulang ke tempat asalnya dengan diiringi
tujuh orang pengawal bagi memastikan keselamatanya.
RAJA IBRAHIM
Raja Ibrahim merupakan adik kepada Sultan
Abdullah. Beliau akhirnya dilantik oleh Puteri Sa’dung menjadi penganti kepada
Sultan Abdullah yang telah meninggal dunia.
Perwatakan
·
Seorang
yang menghormati pemerintah
Ø Raja Ibrahim digambarkan sebagai seorang
yang menghormati pemerintah. Hal ini dapat dilihat melalui tindakanya berjumpa
dengan Puteri Sa’dung untuk bertanyakan hal berkaitan dengan kawasan yang sebelumnya
dibawah pemerintahan Sultan Abdullah yang kini tidak mempunyai pemerintah.
·
Seorang
pemerintah yang zalim
Ø Raja Ibrahim merupakan seorang pemerintah
yang zalim. Keadaan ini telah menyebabkan ramai rakyatnya menjadi mangsa dan
tidak berpuas hati atas sikapnya. Hal ini telah menyebabkan rakyat mengadu
kepada Puteri Sa’dung dan mengakibatkan Puteri Sa’dung membuat keputusan untuk
ghaib daripada orang ramai. Beberapa
lama selepas kejadian itu Raja Ibrahim akhirnya jatuh menjadi miskin.
6.0 PLOT
Forster mendefinisikan plot sebagai penceritaan
peristiwa yang berasaskan kepada sebab-musabab (1962:93). Plot juga boleh
didefinisikan sebagai kisah berangkai yang bersebab, disulami dengan konflik
atau permasalahan, dan disudahi dengan penyelesaian. Plot memfokuskan kepada
suatu idea utama dalam fikiran watak. Peristiwa-peristiwa pilihan menggambarkan
watak yang tidak sehaluan lantas terjadilah konflik. Aksi watak-watak itu
membantu mewujudkan konflik antara watak-watak dalam cerita yang akan
menyebabkan berlakunya permulaan, pertengahan, dan kesudahan.
Plot mengemukakan perkara yang terjadi dan
sebab perkara itu terjadi. Setiap
perkara berhubungan berdasarkan faktor-faktor sebab dan akibat.
Susunan cerita bergantung pada
fantasi dan kreativiti pengarang. Plot dirangka dengan teliti dan
tidak semestinya berurutan peristiwanya dari awal hingga akhir atau
kronologi. Plot ialah penyusunan kronologi yang diubah suai mengikut
kemahuan pengarang. Teknik penyusunan
plot yang menarik ialah penyusunan peristiwa
secara tidak kronologi. Pengarang haruslah cekap, kreatif,
dan bijaksana menyusunnya sehingga mencapai peleraian.
6.1 Binaan Plot
Plot sesebuah cerita terbina daripada jalinan
peristiwa demi peristiwa yang dipaparkan di peringkat permulaan, perkembangan,
kemuncak dan juga peleraian. Pengarang menggunakan daya kreativiti
masing-masing untuk mengembangkan plot cerita. Permulaan
plot ialah peringkat permulaan
(eksposisi), iaitu untuk memperkenalkan watak-watak, latar, dan suasana.
Perkembangan
plot mengakibatkan konflik. Peristiwa
berkembang kepada peringkat pertengahan cerita, iaitu perumitan (komplikasi).
Perumitan menuju
kepada puncak (klimaks) apabila tercapainya
konsentrasi yang maksimum. Kemudian urutan cerita menuju kepada peleraian.
Kadang-kadang puncak dijadikan pengakhiran cerita bagi sesetengah
cereka. Dalam Hikayat Seri Kelantan, pengarang menulis cerita secara
kronologi iaitu mengikut urutan.
·
Permulaan
Bahagian permulaan plot merupakan peringkat pengarang memulakan cerita.
Di peringkat ini, pengarang boleh memulakan cerita sama ada dengan memperkenalkan
watak, latar, peristiwa ataupun persoalan cerita.
- Perkembangan
Dalam bahagian ini, cerita
mula dikembangkan oleh pengarang. Peristiwa demi peristiwa dijalin padu dengan
menggunakan pelbagai teknik. Pengarang menggunakan teknik penceritaaan yang
pelbagai untuk menjadikan cerita lebih menarik dan berkesan. Di bahagian ini
juga pengarang memuatkan pelbagai konflik serta unsur-unsur suspens supaya
pembaca tidak jemu untuk meneruskan pembacaan.
- Puncak
Puncak merupakan detik ketegangan bagi konflik yang timbul dalam sesebuah
cerita. Biasanya, di peringkat ini konflik yang terdapat dalam sesebuah cerita
menjadi lebih tegang.
- Peleraian
Bahagian peleraian merupakan peringkat bagaimana pengarang mmenyudahkan
ceritanya. Terdapat pelbagai cara pengarang menamatkan cerita. Adakalanya
peleraian cerita terbiar dengan penuh suspens. Cara ini menuntut pembaca
meramalkan apakah yang akan berlaku seterusnya.
6.2 Plot Dalam Hikayat Seri Kelantan.
PERMULAAN
Memperkenalkan pemerintah negeri Kelantan iaitu
seorang perempuan yang digelar sebagai Encik Siti. Encik Siti tidak pernah
berkahwin. Nama asal negeri Kelantan pada masa tersebut ialah Tanah Serendah
Kebun Bunga Cerangtegayung. Setelah lama memerintah, Encik Siti teringin
mempunyai anak lalu mengambil anak Raja Jembal iaitu Tuan Puteri Sa’dung untuk
dijadikan sebagai anak angkat.
PERKEMBANGAN
Tuan Puteri Sa’dung akhirnya membesar menjadi
seorang gadis yang sangat cantik dan digilai oleh pemuda-pemuda. Encik Siti
terfikir untuk mencari pasangan hidup Puteri Sa’dung dan akhirnya mengahwinkan
Puteri Sa’dung dengan Raja Abdullah yang juga merupakan anak Raja Jembal. Raja
Abdullah bergelar Sultan Abdullah dan Puteri Sa’dung tinggal bersama di negeri
Tidak lama kemudian, Encik Siti menyuruh Sultan Abdullah membina kota lain. Kota
tersebut diberi nama sebagai Kota Jelasin. Encik Siti pula berpindah tinggal di
Gunung Ayam. Sultan Abdullah menjadi pemerintah negeri Serendah Kebun Bunga
Cerangtegayung.
PERUMITAN
Raja Siam berkenaan dengan Puteri Sa’dung lalu
memerintah menteri, hulubalang-hulubalangnya serta Tuk Ca iaitu seorang bomoh
untuk menyerang negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung untuk mengambil
Puteri Sa’dung. Orang-orang suruhan Raja Siam menyampaikan tujuan kedatangan
mereka adalah untuk mengambil Puteri Sa’dung tetapi dimarahi oleh Sultan
Abdullah. Hal ini menyebabkan orang-orang suruhan Raja Siam menyerang Kota
Jelasin tetapi tidak berjaya mengalahkan askar-askar negeri Serendah Kebun
Bunga Cerangtegayung. Namun begitu, penduduk negeri itu telah ditimpa kelaparan
menyebabkan keadaan menjadi kucar-kacir. Kesempatan itu digunakan oleh
orang-orang suruhan Raja Siam untuk mengepung Kota Jelasin. Puteri Sa’dung
menggunakan kesaktiannya supaya kota dan mahligai istana ghaib daripada
pandangan orang-orang suruhan Siam. Kota dan mahligai istana tersebut terangkat dan jatuh di dalam hutan dan
tempat tersebut diberi nama Mahligai. Apabila orang-orang suruhan Raja Siam
melihat kota dan mahligai istana Sulatan Abdullah dan Puteri Sa’dung ghaib,
mereka memberitahu perkara tersebut kepada Tuk Ca yang merupakan seorang bomoh.
Melalui kepandaian Tuk Ca, mereka akhirnya dapat mengesan tempat Puteri Sa’dung
dan Sultan Abdullah bersembunyi lantas mengepung kawasan tersebut. Sultan
Abdullah dan Puteri Sa’dung berbincang dan Sultan Abdullah pergi mendapatkan
Tuk Ca untuk bertanyakan tujuan mereka yang sebenarnya. Tuk Ca menyatakan tujuan
mereka hanyalah untuk mendapatkan Puteri Sa’dung untuk diberikan kepada Raja
Siam. Sultan Abdullah menyuruh Puteri Sa’dung mengikut permintaan Raja Siam
untuk menjamin keselamatan negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung. Puteri
Sa’dung akhirnya akur dan mengikut orang-orang suruhan Raja Siam kembali ke
Siam. Sultan Abdullah pula berkahwin lagi dengan anak Raja Jembal. Raja Siam
mahu mengahwini Puteri Sa’dung tapi Puteri Sa’dung tidak mahu kerana dia masih
isteri Sultan Abdullah. Walau bagaimanapun, Raja Siam berkelakuan tidak senonoh
dengan Puteri Sa’dung. Puteri Sa’dung lantas meludah dada Raja Siam. Tidak
berapa lama kemudian dada Raja Siam terkena penyakit kayap dan tidak dapat
disembuhkan malah bertambah teruk walaupun sudah banyak taib, bomoh dan nujum
yang merawatnya. Raja Siam bertanyakan masalah tersebut kepada Tuk Ca dan Tuk
Ca menyuruh Raja Siam melepaskan Puteri Sa’dung kerana hanya itulah penyembuh
kepada penyakitnya itu. Puteri Sa’dung akhirnya dilepaskan dengan diiringi oleh
tujuh orang lelaki yang beragama Islam dengan sebuah perahu. Raja Siam akhirnya
sembuh daripada penyakitnya selepas melepaskan Puteri Sa’dung. Sepanjang
perjalanan ke negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung, pengiring-pengiring
Puteri Sa’dung meninggal dunia seorang demi seorang sehinggalah tinggal tiga
orang sahaja yang mengiringinya sampai ke tempat Sultan Abdullah. Ketiga-tiga
orang Siam yang beragama Islam itu pulang ke Siam untuk menceritakan yang
Puteri Sa’dung sudah selamat sampai di negeri Serendah Kebun Bunga
Cerangtegayung.
KLIMAKS
Kedatangan Puteri Sa’dung memeranjatkan Sultan
Abdullah dan Puteri Sa’dung juga tidak setuju dengan perbuatan Sultan Abdullah
yang berkahwin lain dan menyuruh Sultan Abdullah meninggalkan istana mahligai
kepunyaannya. Namun, Sultan Abdullah tidak mahu berpindah. Hal ini menyebabkan
kedua-duanya bergaduh. Sultan Abdullah memancung leher Puteri Sa’dung sehingga
putus dua menyebabkan Puteri Sa’dung mati. Seorang inang pengasuh Puteri
Sa’dung teringat kata-kata Puteri Sa’dung iaitu sekiranya dia mati berdarah,
jembul di dalam sanggulnya yang berisi air mawar akan menghidupkannya kembali.
Lantas inang pengasuh itupun mengambil air mawar dalam jembul Puteri Sa’dung
dan mencelupkan kapas di bahagian leher yang cedera. Tidak lama kemudian Puteri
Sa’dung hidup kembali. Puteri Sa’dung menuntut bela dan membunuh Sultan
Abdullah.
PELERAIAN
Puteri Sa’dung menyerahkan istana mahligai negeri
Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung kepada isteri Sultan Abdullah. Puteri
Sa’dung bersama-sama dengan inang-inang pengasuh dan rakyatnya berpindah ke
Bukit Marak. Adik Sultan Abdullah iaitu Raja Ibrahim berjumpa Puteri Sa’dung
menanyakan siapa yang menjadi raja di negeri Serendah Kebun Bunga
Cerangtegayung kerana negeri itu tidak beraja dan huru-hara. Lalu Puteri
Sa’dung melantik Raja Ibrahim menjadi pemerintah di negeri tersebut dan membuat
satu kota bernama Kota Teras. Namun begitu, Sultan Ibrahim memerintah dengan
zalim sehingga rakyatnya mengadu hal tersebut kepada Puteri Sa’dung. Puteri
Sa’dung membuat sumpahan dan menghilangkan diri menyebabkan Raja-raja Jembal
jatuh miskin dan negeri tersebut tidak lagi beraja. Selepas itu muncul pula
beberapa raja seperti Datu yang tinggal di Pekalan Datu, Raja Udang yang
tinggal di Kelucar dan Tuan Long Pandak. Di negeri Kebayat Nenggara pula
menceritakan kemusnahan negeri itu yang diserang oleh China. Raja negeri
tersebut mempunyai dua orang anak iaitu Tuan Kembang Bunga dan Long Sulaiman.
Tuan Puteri Kembang Bunga dan adiknya Long Sulaiman melarikan diri bersama-sama
dengan inang pengasuh lalu sampai di negeri Pattani dan menjadi anak angkat
orang besar negeri tersebut. Setelah besar, Long Sulaiman dikahwinkan dengan
anak perempuan orang besar negeri itu. Tuan Puteri Kembang Bunga pula menjadi
kegilaan anak-anak raja negeri tersebut menyebabkan puteri itu membunuh diri.
Long Sulaiman pula merantau meninggalkan negeri Pattani kerana sedih dengan
pemergian kakaknya dan meninggalkan anaknya Long Junus dan isterinya. Raja
negeri Pattani iaitu Nang Cayang mengambil Long Junus menjadi anak angkat namun
apabila raja tersebut sakit, seorang ahli nujum telah menyatakan bahawa Long
Junus membawa nasib buruk kepada raja tersebut. Long Junus akhirnya dihalau
keluar daripada negeri Pattani lalu dia merantau dan sampai di negeri Kelantan.
Long Junus menjadi anak angkat Raja Kubang Labu. Di negeri Reman pula, Raja
Reman menghalau anaknya iaitu Long Jaafar. Long Jaafar akhirnya sampai di
negeri Kelantan dan menjadi anak angkat kepada Raja Kubang Labu. Long Jaafar
telah mengeluarkan kain yang dibawanya dan isteri raja terlihat kain tersebut
dan mahu mengambilnya sebagai contoh untuk menenun kain namun apabila Raja
Kubang Labu terlihat kain tersebut, baginda terus menikan isterinya tanpa
menyiasat perkara yang sebenar. Mayat isterinya dihantar kembali kepada Raja
Pasir Emas Legeh iaitu abang kepada isteri Raja Kubang Labu. Raja Pasir Emas
Legeh sangat murka dan menyerang negeri Kubang Labu dan membunuh Raja Kubang
Labu yang begitu asyik bermain catur.
6.3 Jenis Plot
Plot dapat dibahagikan kepada dua, iaitu plot
kronologi dan plot tidak kronologi. Plot kronologi bermaksud peristiwa dalam
cerita dipersembahkan secara berurutan iaitu mengikut urutan perjalanan waktu.
Plot tidak kronologi pula tidak mengikut urutan perjalan waktu. Perkembangannya
dilakukan melalui tiga cara, iaitu geraklaku fizikal, konflik, dan pemikiran.
Plot Hikayat Seri Kelantan ditulis secara kronologi.
6.4 Teknik Plot
Pelbagai teknik digunakan oleh pengarang untuk
menggembangkan plot sesebuah cerita. Penggunaan teknik yang pelbagai itu adalah
bertujuan untuk menjadikan cerita yang dipaparkan lebih menarik dan berkesan.
Antara teknik yang sering digunakan ialah teknik dialog, pemerian, kejutan,
konflik imbas kembali, monolog dan monolog dalaman, saspens dan sebagainya.
1. Dialog
Dialog ialah
percakapan antara dua orang watak atau lebih. Teknik ini menjadikan penceritaan
lebih segar dan plot cerita lebih pantas berkembang. Melalui dialog, pengarang
menggunakan watak-watak untuk menyampaikan buah fikirannya, menyatakan
peristiwa, menerangkan tentang watak-watak lain serta latar dalam cerita. Melalui
dialog juga, sesuatu yang dinyatakan akan lebih realistik.
Dalam
Hikayat Seri Kelantan, contoh teknik dialog dapat dilihat dalam watak
inang-inang pengasuh Puteri Sa’dung yang sedang berbincang sama ada Encik Siti
pernah memberikan apa-apa kesaktian kepada Puteri Sa’dung kerana Puteri Sa’dung
telah mati dibunuh oleh Sultan Abdullah. Contoh:
“Adakah tiada Encik Siti itu masa ia tinggal
itu beri satu kesaktian kepada Tuan Puteri Sa’dung itu kerana Tuan Puteri
Sa’dung itu anak angkat Encik Siti”?
…“Ada
juga aku dengar masa Tuan Puteri Sa’dung duduk bercakap-cakap dengan aku
berpesan demikian bunyinya: jikalau aku mati berdarah, kamu ambillah satu
jambul…”
(m/s 128)
2. Pemerian
Pemerian ialah
satu cara yang digunakan oleh pengarang untuk memerihalkan watak, suasana atau
tentang sesuatu peristiwa secara langsung. Ini bermakna, pengarang menyampaikan
sesuatu kisah itu dengan cara bercerita. Biasanya, teknik ini banyak digunakan
dalam novel yang menggunakan sudut pandangan orang ketiga atau novel-novel
sebelum perang.
Dalam
Hikayat Seri Kelantan, pengarang banyak menggunakan teknik pemerian dalam
menceritakan sesuatu peristiwa contohnya sepanjang perjalanan pulang ke negeri
Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung. Pengarang menceritakan secara terperinci
kematian pengiring-pengiring Puteri Sa’dung, perjalanan dari satu tempat ke
satu tempat dan peristiwa-peristiwa yang berlaku sepanjang perjalanan tersebut.
Contoh:
“Tersebut, kisah Tuan Puteri Sa’dung itu
sampai di Kuala Kemayang itu. Maka orang tujuh itu pun matilah,
seorang...”(m/s 126-127)
3.
Saspens
Saspens atau ketegangan ialah
peristiwa dalam cerita yang menimbulkan keadaan tertanya-tanya atau perasaan
ingin tahu di kalangan pembaca tentang peristiwa yang akan berlaku selanjutnya.
Pengarang telah menggunakan teknik plot
saspens dalam Hikayat Seri Kelantan antaranya ialah semasa pertengkaran antara
Sultan Abdullah dengan Puteri Sa’dung
yang menyebabkan Puteri Sa’dung mati dipancung oleh Sultan Abdullah.
Pembaca tertanya-tanya sama ada Puteri Sa’dung akan hidup kembali ataupun
tidak. (m/s 128-129).
4.
Kejutan
Kejutan ialah perubahan dalam urutan
peristiwa yang berlaku secara tiba-tiba tanpa diduga oleh pembaca. Lazimnya, kesan
yang timbul daripada kejutan tidak sama dengan yang diduga oleh pembaca.
Antara contoh unsur kejutan dalam Hikayat
Seri Kelantan ialah Puteri Sa’dung tiba-tiba hidup kembali setelah disapukan
dengan air mawar. Puteri Sa’dung juga menuntut bela dengan membunuh Sultan
Abdullah. (m/s 129-131)
5. Konflik
Konflik merupakan pertentangan antara
dua pihak atau dua kekuatan dalam satu urutan plot. Konflik boleh berlaku
secara dalaman, iaitu konflik dalam diri watak dan secara luaran, iaitu antara
watak dengan watak yang lain atau antara watak dengan alam sekitar. Konflik dapat juga digambarkan melalui pertentangan
pendapat, idea, sikap, atau pemikiran.
Pengarang juga telah
memasukkan unsur konflik dalam Hikayat Seri Kelantan. Antara contoh penggunaan
unsur konflik dalam novel ini ialah konflik antara Sultan Abdullah dengan
Puteri Sa’dung yang membawa kepada pertengkaran dan menyebabkan Sultan Abdullah
membunuh Puteri Sa’dung. (m/s 127-128)
6. Monolog
dalaman
Monolog dalaman ialah kata hati atau pengucapan
batin watak. Monolog dalaman merupakan satu cara untuk merakamkan isi hati, pergolakan
batin dan fikiran watak. Pengucapan melalui monolog dalaman tidak lahir dari
mulut tetapi hanya dalam hati.
Penggunaan teknik monolog dalaman dapat
dilihat dalam watak Puteri Sa’dung yang mendapat idea untuk menyuruh suaminya
Sultan Abdullah untuk berjumpa dengan Tuk Ca bagi mengetahui tujuan sebenar
mereka menyerang dan memburu Puteri Sa’dung dan Sultan Abdullah. (m/s 122)
7.0 LATAR
Latar selalunya berkaitan dengan lingkungan
geografi, sejarah, sosial dan politik serta tempat peristiwaitu berlaku atau
dinyatakan secara tidak langsung kepada pembaca. Latar juga sering dikaitkan dengan keadaan dan
budaya semasa cerita itu berlaku. Walaupun begitu latar tidak mengalami banyak
perubahan seperti yang berlaku pada perubahan plot. Kadang kala perubahan latar berlaku begitu kontras
antara satu sama lain.
7.1 LATAR TEMPAT
Dalam Hikayat Seri Kelantan ini, pengarang banyak
memfokuskan kepada latar negeri Kelantan iaitu terdapat seorang perempuan yang
bernama Encik Siti. Encik Sitilah yang menjadi raja di situ dan memerintah
kerajaan yang besar. Selain itu, latar
tempat yang seterusnya ialah di Tanah Serendah
Kebun Bunga Cerangtegayung. Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung ialah nama negeri
di mana Encik Siti menjadi raja sangat lama di situ, menjadi pemerintah yang adil dan
mempunyai rakyat yang ramai. Di samping itu juga, latar tempat yang berikutnya ialah di negeri Jembal.
Di negeri Jembal merupakan tempat kelahiran Tuan Puteri Sa’dung iaitu anak raja
Jembal yang telah menjadi anak angkat kepada Encik Siti kerana baginda tidak
berkahwin.
Seterusnya
ialah latar tempat di Kota Jelasin. Kota Jelasin merupakan tempat Sultan
Abdullah menjadi raja serta tempat baginda dan Tuan Puteri Sa’dung tinggal setelah
berpindah dari negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung. Di samping itu,
latar tempat yang lain pula ialah di negeri Gunung Ayam. Negeri Gunung Ayam
merupakan tempat tinggal Encik Siti setelah berpindah dari negeri Serendah
Kebun Bunga Cerangtegayung bersama dengan rakyatnya. Baginda telah menjadi raja
di negeri Gunung Ayam. Latar tempat yang berikutnya ialah di negeri Siam. Di
negeri Siam terdapat seorang raja yang ingin kepada Tuan Puteri Sa’dung.
Baginda memerintahkan kepada rakyatnya supaya pergi berperang di Kota Jelasin
dan membawa Tuan Puteri Sa’dung kepadanya walaupun tahu Tuan Puteri Sa’dung
sudah bersuami.
Di
samping itu, latar tempat yang lain ialah di Cerang Bahana. Cerang Bahana
merupakan hutan yang besar yang telah dihuni oleh Tuan Puteri Sa’dung, Sultan
Abdullah dan semua rakyatnya dengan menggunakan kesaktian yang ada pada Tuan
Puteri Sa’dung. Selain itu,
latar tempat yang lain ialah di negeri Mahligai. Negeri Mahligai merupakan
tempat tinggal Tuan Puteri Sa’dung, suaminya serta rakyatnya di dalam hutan
iaitu di Cerang Bahana. Baginda telah menyuruh rakyatnya mendirikan sebuah
negeri di situ. Latar tempat yang seterusnya ialah di Kuala Kemayang. Kuala
Kemayang ialah tempat yang dilalui oleh Tuan Puteri Sa’dung bersama dengan
orang Islam dari Siam yang menghantarnya pulang ke negeri Tanah Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung kerana dekat
dengan istananya.
Latar tempat yang lain ialah di Tanjung
Jerin. Tanjung Jerin merupakan tempat perkuburan seorang Islam dari Siam yang
telah meninggal dunia dan dikuburkan di situ lalu digelar orang sebagai Syeikh
Tanjung Jerin. Berikutnya ialah latar tempat di Pekalang Gaung. Di Pekalang
Gaung juga terdapat seorang Islam dari Siam yang telah meninggal dunia dan
dikuburkan di situ lalu digelar orang dengan nama panggilan Datuk Padang Duri
sehingga sekarang. Latar tempat yang lain ialah di Bukit Marak. Bukit Marak
merupakan tempat tinggal Tuan Puteri Sa’dung selama tujuh hari dan seorang
Islam dari Siam yang menghantar baginda telah jatuh sakit lalu meninggal dunia.
Selain itu juga, Bukit Marak telah menjadi tempat tinggal Tuan Puteri Sa’dung
bersama dengan rakyatnya setelah berpindah dari istana baginda. Seterusnya
ialah latar tempat di Tambak. Tambak merupakan tempat orang Islam dari Siam
telah dikuburkan dan digelar orang dengan panggilan Datuk Tambak sehingga
sekarang.
Latar tempat yang berikutnya ialah di
Tasik Padang Layang. Tasik Padang Layang merupakan tempat di mana Sultan
Abdullah dikebumikan setelah baginda telah dipenggal lehernya oleh Tuan Puteri
Sa’dung yang telah membalas dendam di atas perbuatan Sultan Abdullah yang telah
memancung lahernya dengan pedang setelah berlaku pertelingkahan antara mereka.
Di samping itu, latar tempat yang lain ialah di Kota Teras iaitu kota yang
telah dibina oleh rakyat Sultan Ibrahim mengikut perintah baginda. Latar tempat
yang seterusnya ialah di Pengkalan Datu. Pengkalan Datu telah diperintahkan
oleh seorang Datu yang hanya memerintah negeri tersebut selama tiga tahun
kemudian jatuh sakit dan dikebumikan di situ. Latar tempat yang lain ialah di
Kelucar iaitu negeri di mana Raja Udang
telah dikebumikan lalu digelar orang sebagai Tuk Raja Udang.
Selain itu, latar tempat yang berikutnya
ialah di negeri Lenggeh iaitu terdapat seorang raja yang bernama Tuan Long Pandak
yang merupakan ipar kepada Raja Pasir Emas Seberang Tuk Deh. Latar tempat yang
lain ialah di Kubang Labu. Kubang Labu ialah kota yang telah dibina oleh Tuan
Long Pandak. Kok Keranji pula ialah tempat di mana Raja Muda kepada Tuan Long
Pandak tinggal. Latar tempat yang lain ialah di Kebayat Nenggara iaitu negeri
yang telah diserang oleh negeri China. Berikutnya ialah latar tempat di negeri
China iaitu raja China yang mempunyai ramai tentera yang telah berjaya menakluk
negeri Kebayat Nenggara. Latar tempat seterusnya ialah di negeri Pattani iaitu
tempat di mana Tuan Puteri Kembang Bunga telah sampai dengan menaiki jong kecil
bersama pengikutnya. Berikutnya
ialah latar tempat di Kuala Lama iaitu tempat perlabuhan Tuan Puteri Kembang
Bunga di negeri Pattani.
Di samping itu juga, latar tempat yang
lain ialah di Kuala Nama iaitu tempat di mana Tuan Puteri Kembang Bunga
membunuh diri di dalam jong kecil kerana berasa susah hati apabila ramai anak
raja yang suka kepadanya. Latar tempat yang lain ialah di negeri Reman iaitu
raja negeri Reman telah menghalau putera baginda yang bernama Long Jaafar dalam
negeri itu kerana tidak bagi Long Jaafar tinggal dengan baginda.
7.2 LATAR MASA
Latar masa yang terdapat dalam Hikayat Seri
Kelantan ini ialah zaman dahulukala iaitu diceritakan pada zaman dahulu terdapat seorang raja perempuan
yang memerintah negeri Kelantan yang terlalu besar kerajaannya iaitu Encik
Siti. Latar masa yang berikutnya ialah empat puluh hari empat puluh malam iaitu
tarikh yang ditetapkan oleh Encik Siti untuk mengahwinkan Raja Abdullah dengan
Tuan Puteri Sa’dung. Seterusnya ialah latar masa hari esok iaitu utusan dari
negeri Siam bermuafakat untuk menyerang Kota Jelasin pada hari esok setelah
dihalau oleh Sultan Abdullah kerana raja Siam ingin mengambil Tuan Puteri
Sa’dung. Latar masa yang berikutnya ialah waktu malam iaitu sewaktu Kota Parit,
istana dan rakyat Tuan Puteri Sa’dung telah ghaib ke dalam hutan iaitu Cerang
Bahana pada waktu malam.
Di samping itu, latar masa yang lain
ialah beberapa hari yang lalu iaitu
setelah Tuan Puteri Sa’dung menyembur serampah sirih ke dada raja Siam beberapa
hari yang lalu ianya telah menyebabkan raja Siam mendapat penyakit kayap yang
teramat sakit. Latar masa yang lain ialah tujuh hari iaitu semasa Tuan Puteri
Sa’dung sampai ke Bukit Marak, baginda tinggal di sana selama tujuh hari lalu
seorang Islam dari negeri Siam yang menghantar baginda pulang ke Tanah Serendah
Kebun Bunga Cerangtegayung telah jatuh sakit dan meninggal dunia di situ.
Selain itu, latar masa yang berikutnya ialah pada satu hari iaitu raja negeri
Reman sangat marah kepada putera baginda lalu menghalau putera baginda yang
bernama Long Jaafar keluar dari negeri Reman kerana tidak mahu tinggal
bersamanya.
7.3 LATAR MASYARAKAT
Latar masyarakat yang terdapat dalam Hikayat Seri
Kelantan ini ialah masyarakat istana iaitu Encik Siti merupakan masyarakat
dalam golongan istana kerana baginda ialah raja perempuan atau pemerintah bagi
negeri Kelantan. Di samping itu juga, Tuan Puteri Sa’dung dan Sultan Abdullah
juga merupakan masyarakat dalam golongan istana di Kota Jelasin yang memerintah
di negeri tersebut. Selain itu, raja Siam pula merupakan masyarakat dalam
golongan istana di negeri Siam yang menjadi pemerintah di negeri tersebut.
Latar masyarakat yang seterusnya ialah
masyarakat yang bekerjasama. Hal ini dapat digambarkan apabila Sultan Abdullah
berbincang dengan para pengikutnya untuk membina sebuah istana yang lain
apabila sudah berkahwin dengan Tuan Puteri Sa’dung atas perintah Encik Siti.
Apabila telah bermuafakat dalam mesyuarat, semua rakyat telah bekerjasama dalam
mendirikan istana untuk diduduki oleh Tuan Puteri Sa’dung bersama dengan Sultan
Abdullah lalu diberi nama sebagai Kota Jelasin.
Di samping itu, latar masyarakat yang lain
ialah masyarakat yang setia. Hal ini dapat digambarkan pada watak Tuan Puteri
Sa’dung. Walaupun baginda telah dibawa ke negeri Siam kerana raja Siam sangat
menginginkan baginda, namun baginda tetap setia terhadap Sultan Abdullah kerana
baginda gagal disetubuhi oleh raja Siam malah telah mengakibatkan raja Siam
mendapat penyakit kayap yang sangat teruk setelah disembur serampah sirih ke
dada baginda oleh Tuan Puteri Sa’dung. Akhirnya,, Tuan Puteri Sa’dung telah
dihantar pulang oleh pengikut raja Siam yang beragama Islam pulang ke tempat
asalnya.
Selain itu juga, latar masyarakat yang
seterusnya ialah masyarakat yang penyayang. Di sini digambarkan dalam watak
Encik Siti iaitu raja perempuan yang memerintah negeri Kelantan yang besar
kerajaannya. Encik Siti tidak pernah berkahwin dan baginda telah mengambil anak
angkat dari negeri Jembal yang merupakan anak raja di situ. Nama anak raja itu
ialah Tuan Puteri Sa’dung. Baginda telah memelihara Tuan Puteri Sa’dung dengan
sepenuh kasih sayang sehingga Tuan Puteri Sa’dung meningkat dewasa. Malah,
baginda juga telah mencarikan suami untuk Tuan Puteri Sa’dung.
Latar masyarakat yang berikutnya ialah
masyarakat yang kejam dan terburu-buru dalam melakukan sesuatu. Contohnya kita
dapat lihat pada watak Sultan Abdullah yang telah terburu-buru dalam melakukan
sesuatu perkara iaitu baginda telah memancung leher Tuan Puteri Sa’dung ketika
berlaku pertelingkahan antara mereka kerana baginda tidak mahu berpindah ke
tempat lain bersama dengan isteri kedua baginda. Hal ini dapat dilihat betapa
kejamnya Sultan Abdullah terhadap isteri baginda yang pertama iaitu Tuan Puteri
Sa’dung tanpa berfikir terlebih dahulu.
Seterusnya ialah, latar masyarakat yang
pendendam. Kita dapat lihat pada watak Tuan Puteri Sa’dung yang telah berdendam
dengan Sultan Abdullah kerana baginda telah memancung leher Tuan Puteri
Sa’dung. Apabila Tuan Puteri Sa’dung telah kembali pulih seperti sedia kala
atas bantuan pengikutnya, baginda telah bersemuka dengan Sultan Abdullah untuk
membalas dendam atas perbuatannya terhadap baginda. Tuan Puteri Sa’dung telah
memenggal leher Sultan Abdullah setelah baginda berhenti melarikan diri
daripada Tuan Puteri Sa’dung.
Selain itu, latar masyarakat yang
berikutnya ialah masyarakat yang percaya kepada amalan masyarakat yang lama.
Raja-raja dahulu percaya kepada ramalan ahli nujum. Contohnya, Raja Siam yang
mempercayai ramalan ahli nujum dan menyuruhnya mencari Tuan Puteri Sa’dung yang
telah ghaib bersama dengan istana dan rakyatnya. Ahli nujum yang bernama Tuk Ca
telah menjumpai tempat Tuan Puteri Sa’dung dan membawa baginda ke negeri Siam
kerana rakyat negeri Tuan Puteri Sa’dung telah diturun bala kelapan sehingga
tidak mampu untuk berperang dengan rakyat Siam.
8.0 GAYA BAHASA
Dalam Kesusasteraan Melayu, bahasa menjadi alat
yang penting sebagai pengantar emosi untuk menimbulkan kesan atau efek daripada
emosi itu. Pengarang yang kreatif akan cuba menggunakan bahasa seluas mungkin,
iaitu bidang sintaksis atau ayat, pemilihan diksi atau kata ungkapan khusus dan
penggunaan bahasa kiasan atau majaz. Dalam konteks Kesusasteraan Melayu, gaya
bahasa ialah ilmu bahasa atau ilmu gaya yang mengkaji dan menyelidik tentang
gaya bahasa sastera. Keris Mas (1900:8) menyatakan bahawa gaya bahasa tidak
lain daripada kajian gaya yang mengkaji segala kemungkinan gaya kesusasteraan
untuk menilai dan mendapat kefahaman sebenar tentang sesebuah teks
kesusasteraan.
Gaya bahasa yang pertama yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan. ialah gaya bahasa asing iaitu Bahasa Arab. Bahasa
Arab yang digunakan oleh pengarang adalah bagi menggambarkan masyarakat
tersebut mengamalkan agama Islam dalam kehidupan seharian mereka. Terdapat
penggunaan gaya bahasa Arab yang dapat dilihat dalam hikayat ini yang digunakan
dengan banyaknya. Contohnya ialah
Bismillahirrahmanirrahim
wabihi nasta ‘inu billahi Taala. (Halaman 115)
Rahmatullah
(Halaman 134)
Qalu
inna lillahi wa inna ilaihi raji’un. (Halaman 142)
Gaya bahasa yang kedua yang terdapat dalam
Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa diksi. Kata-kata atau diksi yang
dipilih juga adalah puitis di mana ertinya mempunyai efek keindahan dan ianya
berbeza daripada kata-kata atau diksi yang tidak mempunyai paksi dalam
kehidupan sehari-hari. Pengarang selalu menggunakan kata seperti ‘maka’,
‘alkisah’, ‘sebermula’, ‘hatta’, ‘adapun’ dan ‘tersebut’ di awal ayat.
Contohnya dapat dilihat pada
Maka tatkala sempurnalah kahwin itu, lalu Encik
Siti pun angkat Raja Abdullah itu menjadi Sultan Abdullah serta diberi
perintahlah negeri Serendah Kebun Bunga Cerangtegayung itu. (Halaman 117)
Hatta,
maka tiada berapa lama lalu sampailah ke dalam cerang besar itu lalu
berjumpalah dengan mahligai Tuan Puteri Sa’dung itu di tengah cerang besar itu.
(Halaman 121)
Gaya bahasa yang ketiga yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa inversi. Inversi merujuk kepada
gaya bahasa yang menyimpang daripada kebiasaan atau dengan kata lain gaya
bahasa yang terbalik. Buktinya dapat dilihat pada
“Esok harilah kita langgar Kota Jelasin
itu kerana hari pun sudah malam.” (Halaman 119)
Ayat ini sepatutnya hari esoklah kita
langgar Kota Jelasin itu kerana hari pun sudah malam.
Gaya bahasa yang keempat yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa kata ganda. Kata ganda juga
tergolong dalam salah satu kategori gaya bahasa yang lazimnya digunakan oleh
pengarang dalam sesebuah karya kreatif. Dalam hikayat ini kita dapat melihat
pelbagai jenis kata ganda yang telah digunakan oleh pengarang mengikut
kesesuaian ayat yang dibina. Antara contoh kata ganda yang digunakan dalam
hikayat ini ialah
Maka
tatkala cukuplah hari, sampai ketika yang baik itu, maka dikahwinlah Raja
Abdullah itu dengan Tuan Puteri Sa’dung itu, betapa adat raja-raja yang besar-besar
pada masa itu. (Halaman 117)
Gaya bahasa yang kelima yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa repitasi. Repitasi bermaksud
unsur pengulangan perkataan dalam baris yang sama. Lazimnya pengulangan ini
berlaku bertujuan untuk memberi penekanan kepada mesej yang hendak disampaikan.
Antara contoh repitasi dalam hikayat ini ialah
Maka dipelihara berapa lama, makin sehari makin pula elok parasnya, tiada dibandingkan pada masa itu lagi.
(Halaman 117)
Gaya bahasa yang keenam yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa yang menggunakan ayat pendek.
Contoh penggunaan ayat pendek yang terdapat dalam hikayat ini ialah
Maka malam pun cerah. (Halaman 120)
Maka berfikirlah pula. (Halaman 123)
Gaya bahasa yang ketujuh yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa simpulan bahasa. Simpulan bahasa
bermaksud ungkapan yang biasanya terdiri daripada dua atau tiga perkataan dan
mempunyai makna yang berlainan sama sekali daripada makna asal perkataan
tersebut. Buktinya dapat dilihat pada baris ayat
Maka
lalu Sultan Abdullah pun berkatalah kepada isterinya itu, ”Ya adindaku tuan, buah hati cahaya mata kakanda, baiklah
adinda pergi dahulu menurut kehendak raja Siam itu, kerana jikalau kita
bertahan sebagaimana pun tiadalah tahan. (Halaman 122)
Gaya bahasa yang kelapan yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa metafora. Metafora ialah satu
bentuk bunga bahasa seperti kiasan, bidalan dan perumpamaan atau kiasan
langsung, ertinya benda yang dikiaskan itu tidak disebutkan. Ia juga membandingkan dengan sesuatu.
Contohnya dapat dilihat pada baris ayat
Jikalau
ditolong oleh Tuhan kita, nescaya lepas surat
kejahatan di atas tubuh adinda ini.”(Halaman
123)
Gaya bahasa yang kesembilan yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa anafora. Gaya bahasa anafora
adalah perulangan pada awal baris. Contoh perulangan anafora adalah seperti
berikut
Maka Tuan Puteri Sa’dung itu
tiada mahu. Maka tiada pakai oleh
raja Siam. Maka raja Siam pun hendak
penggang lagi, lalu disembur oleh Tuan Puteri Sa’dung dengan serampah
pinangnya, lalu kenalah dada raja Siam itu. (Halaman 124)
Gaya bahasa yang kesepuluh yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa simile iaitu perbandingan yang menggunakan kata seperti umpama, laksana, bak dan bagai.
Contoh ini dapat dilihat pada
Maka
di dalam berkata-kata itu muka Tuan Puteri Sa’dung merah seperti bunga raya kerana sangatlah marahnya seperti ular
mengeluarkan bisanya, sambil dipegang hulu pedang. (Halaman 130)
Gaya bahasa yang kesebelas yang terdapat
dalam Hikayat Seri Kelantan ialah gaya bahasa perlambangan. Di dalam
perlambangan sesuatu perkara diganti atau dilambangkan dengan hal yang lain.
Contoh ini dapat dilihat pada
Maka di dalam berkata-kata itu muka Tuan
Puteri Sa’dung merah seperti bunga raya
kerana sangatlah marahnya seperti ular mengeluarkan bisanya, sambil dipegang
hulu pedang. (Halaman 130)
Penggunaan perkatan ’bunga raya’
melambangkan perasaan yang sedang marah.
Gaya bahasa yang kedua belas dalam hikayat
ini ialah gaya bahasa personifikasi. Gaya bahasa personifikasi ialah memberi
kata kerja orang kepada sesuatu bukan orang; mengorangkan yang bukan orang atau
dikenali juga sebagai keadaan. Contohnya ialah,
Maka
gajah kenaikan Tuan Puteri Sa’dung langsung naik ke atas Bukit Marak itu selalu
dan gajah inang yang busu itu naik ditambat
di pinggang Bukit Marak itu. (Halaman 132)
Gaya bahasa yang ketiga belas ialah penggunaan
Dialek yang digunakan oleh pengarang
untuk menggambarkan asal usul seseorang watak. Contohnya dapat dilhat pada
penggunaan dialek Kelantan yang terdapat dalam hikayat ini
Maka
lalu orang pun beroyat. (halaman
139)
9.0 NILAI
Nilai merupakan sifat yang terpuji yang wujud
dalam setiap diri individu. Nilai terbahagi kepada dua kategori iaitu nilai
yang positif dan nilai negatif. Walau bagaimanapun, hanya nilai positif yang
harus dijadikan sebagai panduan untuk diterapkan dalam kehidupan masyarakat
manakala nilai negatif harus dihindari. Melihat kepada “Hikayat Seri Kelantan” yang diselenggara oleh Mohd Taib Hassan ia
menyelitkan banyak unsur nilai positif yang boleh dijadikan panduan oleh masyarakat
amnya dan khususnya para pelajar yang mempelajari mata pelajaran Kesusasteraan
Melayu.
Terdapat pelbagai unsur nilai yang
diterapkan dalam “Hikayat Seri Kelantan”.
Antaranya adalah nilai kasih sayang. Nilai kasih sayang ini merupakan perasaan
sayang yang wujud dalam diri seseorang individu terhadap seseorang yang
dihormatinya. Nilai kasih sayang ini diterapkan melalui watak Puteri Sa’dung
dan Raja Abdullah yang saling sayang menyayangi antara satu sama lain. Nilai
kasih sayang ini juga dilihat melalui watak Raja Abdullah yang begitu
menyayangi isterinya. Hal ini dapat dilihat melalui petikan berikut,
Maka
sultan Abdullah pun sangatlah marahnya kerana Tuan Puteri Sa’dung itu
isterinya. Maka lalu Sultan Abdullah pun berkata, “ Aku tiada maun beri kepada
rajamu itu kerana Tuan Puteri Sa’dung itu isteri aku”.
Di samping itu, nilai taat juga merupakan
salah satu nilai positif yang diterapkan dalam “Hikayat Seri Kelantan”. taat merupakan suatu sikap yang amat mulia
dan patut diterapkan dalam kehidupan seharian kita terutamanya taat kepada
kedua ibu bapa dan pendidik. Nilai ketaatan ini turut diterapkan dalam “Hikayat Seri Kelantan” ini. Ketaatan ini
dapat kita lihat melalui sikap ayah dan ibu kandung yang sanggup memberikan
anaknya iaitu Puteri Sa’dung untuk dijadikan anak angkat oleh Encik Siti yang
merupakan pemerintah di tempat tersebut. Hal ini dapat dilihat melalui petikan
berikut,
Maka
ayahanda dan bonda pun tiada daya upayalah “ Tidak hendak diberipun kerana ia
raja besar lagi pula memerintah negeri tiada patut kita tiada beri kepadanya.”
Selain itu, nilai kerjasama juga turut
diketengahkan dalam “Hikayat Seri Kelantan” ini. kerjasama merupakan satu sikap yang
amat baik dan dapat mengukuhkan hubungan siltarruhaim dalam kalangan
masyarakat. Nilai kerjasama ini dapat kita lihat melalui rakyat dibawah
permerintahan Raja Abdullah yang sentiasa berkerjasama membantu raja Abdullah
dan Puteri Sa’dung untuk menghalang serangan musuh daripada Siam terhadap
tempat mereka. Nilai kerjasama ini dapat kita lihat melalui ungkapan berikut,
“Maka
berjumpalah antara kedua belah pihak itu,.maka berperanglah keduanya itu
masing-masing ketumbukan”
Adil juga merupakan antara nilai yang
diterapkan dalam “Hikayat Seri Kelantan”.
Adil merupakan layanan saksama yang diberikan kepada masyarakat atau seorang
individu dengan individu yang lain tanpa berat sebelah. Nilai ini dapat kita
lihat melalui watak-watak Puteri Sa’dung yang berlaku adil terhadap Raja
Ibrahim dengan memberikan kuasa pemerintahan terhadap Kota Jasin yang sebelumnya
diperintah oleh Sultan Abdullah. Puteri Sa’dung tetap berlaku adil walaupun
Sultan Abdullah telah melakukan kesilapan kerana telah membunuh beliau sebelum
Sultaan Abdullah mendapat balasan terhadap perbuatanya itu. Nilai adil yang
diterapkan dalam watak Puteri Sa’dung ini dapat kita lihat melalui petikan
berikut,
“Jikalau
aku beri kepada orang lain boleh juga, tetapi takut jadi jahat, kakandanya aku
bunuh adiknya tidak aku beri menjadi raja.”
Nilai kebijaksanaan juga turut diterapkan
dalam “Hikayat Seri Kelantan”.
seseorang itu hendaklah sentiasa berfikir secara bijaksana dalam usaha membuat
sesuatu keputusan ataupun tindakan. Hal ini dapat dilihat dalam watak Tuan
Puteri Kembang Bunga yang membuat keputusan untuk melarikan diri bagi
mengelakkan dirinya ditangkap oleh Orang Cina Kafir. Nilai kebijaksanan ini
dapat dilihat dengan jelas melalui ungkapan berikut,
“Jikalau
aku duduk bertahan sebegini, tiada boleh, tentulah dapat kepada orang Cina
Kafir itu, ditangkap dan ambil aku dibawah ke negerinya dan ayah dan bondaku
pun tiada. Jikalau begitu terlebih baiklah aku ambil segala harta bendaku yang
boleh aku bawah bersama-samaku lari pergi barang ke mana-mananya.”
Nilai tanggungjawab juga turut
diketengahkan dalam “Hikayat Seri
Kelantan”. tanggungjawab merupakan satu sifat seseorang individu yang amat
baik ia harus diterapkan dalam kalangan masyarakat agar hubungan yang erat dan
saling faham memahami dapat dilaksanakan dengan baik. Nilai berkaitan dengan
tanggungjawab ini dapat kita lihat melalui watak Inang Busu dan Inang Tua. Atas
dasar tanggungjawab mereka menghidupkan kembali Puteri Sa’dung yang telah mati
dipancung oleh Sultan Abdullah dengan menggunakan jembul yang berisi air Mawar
di dalam sanggul Puteri tersebut. Akhirnya, berkat dengan kesaktian tersebut
Puteri Sa’dung dapat dihidupkan kembali. Nilai ini dapat dilihat dengan jelas
apabila inang dayang pengasuh ini bermesyuarat tentang bagaimana untuk
menghidupkan kembali Puteri Sa’dung melalui petikan tersebut,
Maka
sekalian inang dayang pengasuh itu takut mendengar sabda Sultan Abdullah lalu
inang pengasuh yang ramai-ramai duduk bermesyuarat sekalian.” (ms 128)
Oleh itu, melihat kepada cerita “Hikayat Seri Kelantan” ini terdapat
pelbagai unsur nilai-nilai murni yang diterapkan untuk tatapan pembaca.
Nilai-nilai murni ini dapat dijadikan panduan oleh pembaca amnya dan khususnya
masyarakat untuk membantu melahirkan individu yang beretika dan mempunyai jati
diri yang kukuh.
10.0 PENGAJARAN
Hikayat Seri Kelantan merupakan salah satu hikayat
yang mengandungi pelbagai bentuk pengajaran. Pengajaran yang diterapkan dalam
hikayat ini boleh dijadikan ikhtibar oleh para pelajar khususnya dan amnya
masyarakat pembaca. Unsur pengajaran ini diolah dengan menarik dengan penerapan
terhadap watak-watak yang memerlukan pelajar-pelajar berfikir. Keadaan ini sedikit sebanyak
melatih para pelajar khususnya untuk lebih memahami jalan cerita dan menjadikan
setiap cerita dalam hikayat ini sebagi ikhtibar.
Antara unsur pengajaran yang diterapkan
dalam hikayat seri kelantan ini ialah kita tidak seharusnya bertindak mengikut
perasaan tanpa berfikir baik buruknya. Hal ini kerana tindakan yang terlalu
mengikut perasaan kelak akan mendatangkan kemudaratan kepada diri kita sendiri.
Misalnya melalui watak Raja Siam, akibat tindakan yang terlalu mengikut
perasaan Raja Siam sanggup berperang dengan menyerang Kota Jasin untuk
mendapatkan Puteri Sa’dung yang merupakan isteri kepada Sultan Abdullah. Akibat
dari tindakan tersebut Raja Siam akhirnya menderita terkena penyakit teruk yang
hanya akan sembuh setelah Puteri Sa’dung dihantar pulang ke tempat kediamannya.
Unsur pengajaran seterusnya yang
diterapkan dalam “Hikayat Seri Kelantan”
ialah kita hendaklah sentiasa bersikap adil dalam membuat sesuatu
keputusan. Sikap adil ini merupakan satu
pertimbangan yang saksama dan sama rata dalam melahirkan setiap tindakan
ataupun keputusan. Misalnya dalam “Hikayat
Seri Kelantan”, sikap adil ini dapat dilihat melalui watak Puteri Sa’dung
dalam membuat keputusan ketika Raja Ibrahim bertanyakan tentang Kota Jelasin
yang tidak mempunyai raja setelah Sultan Abdullah mangkat. Atas rasa keadilan
Puteri Sa’dung akhirnya melantik Raja Ibrahim sebagai penganti kakandanya
Sultan Abdullah menjadi pemerintah di kawasan tersebut. Sikap ini haruslah
dijadikan ikhtibar oleh masyarakat agar sentiasa berlaku adil dalam setiap
perkara untuk mengekalkan keharmonian sejagat.
Di samping itu, pengajaran berkaitan
dengan kita janganlah mengambil hak orang lain juga diketengahkan dalam “Hikayat Seri Kelantan” . Pengajaran ini
diketengahkan secara halus melalui watak Raja Siam yang cuba merampas Puteri
Sa’dung menjadi hak miliknya walhal dalam masa yang sama Puteri Sa’dung
merupakan isteri kepada Sultan Abdullah. Sikap ini merupakan satu sikap negatif
yang seharusnya dihindari oleh setiap lapisan masyarakat untuk mengelakkan
berlakunya perbalahan dan menimbulkan semangat perkauman.
Selain itu, kita juga hendaklah sentiasa
tolong-menolong antara satu dengan yang lain dalam melaksanakan sesuatu
perkerjaan. Sikap tolong-menolong ini merupakan satu sikap murni yang harus
diterapkan dalam kalangan masyarakat agar dapat mengeratkan hubungan
silaturrahim antara satu dengan yang lain. Melalui “Hikayat Seri Kelantan”, sikap tolong menolong ini diterapkan dalam
watak Inang Busu dan Inang Tua yang sangat bertanggungjawab terhadap Puteri
Sa’dung. Sikap tanggungjawab mereka jelas dilihat sewaktu mereka berusaha untuk
menghidupkan kembali Puteri Sa’dung yang telah dipenggal oleh Sultan Abdullah
dengan menggunakan air mawar yang terdapat di dalam sanggul tuan puteri dan
atas usaha mereka Puteri Sa’dung dapat dihidupkan kembali.
Kita juga hendaklah sentiasa berkerjasama
antara satu dengan yang lain merupakan unsur pengajaran yang turut diterapkan
dalam hikayat ini. Unsur kerjasama ini akan melahirkan sikap saling faham
memahami antara satu dengan yang lain serta dapat mengeratkan tali
silaturrahim. Sikap kerjasama ini juga dapat kita lihat melalui rakyat yang
bernaung dibawah pemerintahan Sultan Abdullah dan Puteri Sa’dung, mereka saling
berkerjasama membantu Sultan Abdullah terutamanya ketika serangan Siam
untuk mendapatkan Puteri Sa’dung atas
perintah Raja Siam. Semangat kerjasama yang ditonjolkan dalam hikayat ini harus
dijadikan panduan oleh masyarakat agar negara sentiasa dalam keadaan yang
harmoni.
Oleh itu, Hikayat Seri Kelantan merupakan
satu hikayat yang mempunyai banyak unsur pengajaran yang boleh dijadikan
panduan oleh masyarakat. Hal ini diterapkan dalam watak-watak yang mendukung
cerita hikayat ini agar pembaca khususnya dan amnya masyarakat mudah memahami
setiap unsur pengajaran yang diterapkan.
11.0 KESIMPULAN
Secara kesimpulannya Hikayat Seri Kelantan ini
menceritakan kisah seorang puteri yang memiliki pelbagai kesaktian dan tabah
menghadapi pelbagai cabaran hidup. Puteri Sa’dung juga merupakan seorang puteri
yang bijak dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Misalnya, semasa Puteri Sa’dung
dalam tawanan Raja Siam dia menggunakan kesaktiannya bagi melepaskan diri
daripada menjadi mangsa hawa nafsu Raja Siam sehingga Raja Siam terkena
penyakit kayap. Puteri Sa’dung juga
merupakan seorang yang tabah terutamanya apabila dia berada dalam
tawanan Raja Siam. Dia mempertahankan kehormatannya dan semasa dalam perjalanan
pulang ke pangkuan suaminya, dia melalui pelbagai rintangan apabila
pengiring-pengiringnya mati seorang demi seorang. Namun, dia tetap tabah
meneruskan perjalanan sehingga sampai ke istana dan bertemu dengan Sultan
Abdullah. Sikap yang ditunjukkan oleh Puteri Sa’dung ini haruslah menjadi
contoh dan panduan kepada para pelajar dalam menghadapi cabaran hidup.
Di
samping itu juga, guru boleh menerapkan nilai-nilai murni melalui perwatakan
yang dimainkan oleh watak-watak protagonis dalam Hikayat Seri Kelantan. Hal ini
membantu untuk melahirkan seorang pelajar yang seimbang dari segi jasmani,
emosi, rohani dan intelek sejajar dengan matlamat Falsafah Pendidikan
Kebangsaan. Selain itu juga, para pelajar dapat mengetahui hikayat-hikayat lama
yang menceritakan asal usul sesuatu tempat contohnya dalam Hikayat Seri
Kelantan yang memaparkan asal usul nama negeri Kelantan. Hal ini bertepatan
dengan gagasan Satu Malaysia yang mempupuk perpaduan dan kesefahaman di antara
pelbagai kaum di Malaysia khususnya dalam kalangan pelajar.
Oleh
itu, cerita-cerita hikayat seperti Hikayat Seri Kelantan sesuai dijadikan
sebagai salah satu kajian dalam Antologi Teks Kesusasteraan Melayu Tradisional.
Hal ini kerana ia memberikan pendedahan mengenai sesuatu peristiwa yang berlaku
pada masa dahulu. Cerita hikayat ini seharusnya dimartabatkan semula untuk
dijadikan panduan dan iktibar kepada masyarakat.
BIBLIOGRAFI
Maniyamin Haji Ibrahim ( 2006 ). Gaya
Bahasa Kiasan. Selangor Darul Ehsan.
Karisma Publications Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment